Uber communiceert niet over zijn financiën, maar af en toe lekken cijfers uit. In de eerste negen maanden van 2016 verdiende het 3,7 miljard dollar, grotendeels dankzij de commissie van 25 procent die het neemt op de ritten. Door de agressieve expansie en prijzenslag verloor het wel meer dan 2 miljard. In totaal heeft Uber al voor 17,4 miljard aan financiering verkregen, via kapitaalrondes en leningen.

Het bedrijf zou een waardering van 68 miljard dollar hebben. Critici vinden dat de financiers zich te veel laten leiden door de almaar ambitieuzere voorspellingen van Uber. Eerst ging het bedrijf een revolutie in taxivervoer veroorzaken, dan in het leveren van pakjes. Dankzij zelfrijdende Uber-auto's en trucks zou autobezit overbodig worden. En vorige maand maakte het bedrijf bekend dat het ook werkt aan vliegende auto's. "De realiteit is dat Uber nog niet eens de taxisector, zijn eerste doelwit, domineert", zegt Anand Sanwal van het researchbureau CB Insights. "Bovendien is de expansie naar China mislukt en zijn er sterke concurrenten in veel opkomende regio's."