SHANGRI-LA
...

SHANGRI-LAIn 1950 werd Tibet ingelijfd door China. Van overal kwam er kritiek op de schending van de Tibetaanse soevereiniteit. De vroegere retorische verklaringen van het Witte Huis tegen de mensenrechtenpolitiek van China, werden evenwel de laatste jaren opzijgeschoven. Maar intussen legde Hollywood de vinger op de wonde met twee 'kritische' megaprojecten over de verdwenen glorie van het vroegere, vrije Tibet. Tibet is een goudmijn voor Hollywood. 'Seven Years in Tibet' en 'Kundun' hebben in het Westen voor volle zalen gezorgd. Toen Mao's revolutionairen 'het dak van de wereld' veroverden, werden één miljoen Tibetanen vermoord. Foto's en afbeeldingen van de gevluchte Dalai Lama werden vernietigd - zelfs 'het denken aan de geestelijke leider' was verboden.Het materialistische Westen bewondert de filosofie en de vreedzame soberheid van de onderdrukte Tibetanen. Toch werd er tot op vandaag geen enkele actie ondernomen tegen de Chinese bezetter. Iedereen weet dat China de grootste handelspartner ter wereld kan worden en op dat vlak heeft het arme Tibet maar weinig te bieden. Maar met de recente films over Tibet en China: 'Seven Years in Tibet', 'Kundun' en 'Red Corner', heeft Hollywood toch een apart geluid laten horen. China is verontwaardigd over deze 'buitenlandse inmenging'. Grote Amerikaanse firma's krabbelen nu terug. Canvas, zondag 2 mei, 20.30 uur.LEREN WERKENNiet alle jongeren hebben zin om tot hun achttiende naar school te gaan. Sommigen willen meteen een vak leren, anderen zien ook dat niet zitten. Om hen over de streep te trekken, is men begonnen met deeltijds onderwijs: jongeren kunnen er leren én werken. De Late Shift ging kijken in een Antwerps centrum voor deeltijds beroepsonderwijs en volgde er enkele jongeren op hun eerste aarzelende stappen naar een baan. Canvas, dinsdag 4 mei, 23.00 uur. BASKETSSportschoenen worden tegenwoordig door adolescenten overal ter wereld dag in dag uit gedragen. De markt voor dat soort van schoeisel is dan ook geëxplodeerd. Hij wordt gedomineerd door de Grote Drie, adidas, Nike en Reebok. De drie merken leveren met elkaar een ongenadige strijd met de inzet van miljarden aan investeringen in onderzoek, reclame en contracten met atleten. A2, donderdag 29 april, vanaf 20,55 uur.