HEIMAT
...

HEIMATDe openbare omroep grijpt de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap aan om twee Vlaamse speelfilms uit te zenden, gebaseerd op werken van enkele van onze grote literatoren, Conscience en Timmermans. Op de Vlaamse hoogdag zelf wordt teruggegrepen naar " De loteling". Drie dagen later volgt " Boerenpsalm". Er wordt niet alleen teruggeblikt op ons letterkundig erfgoed. Ook het gewone Vlaamse leven komt ruim aan bod. Zo onder meer met de documentaire " Het frietkot" van Mark Hermans. Volgens de programmamaker wordt vanuit het frietkot heel Vlaanderen verklaarbaar : de zin voor improvisatie, de nonchalance en het de-kat-uit-de-boom-kijken... Op zaterdag ten slotte wordt opnieuw een reportage van Eric Pertz uitgezonden : deze keer over de geschiedenis van het betaald verlof. Pertz belicht de overgang van elitair naar massatoerisme. Niet vergeten (E. Pertz) : TV2, zaterdag 6 juli, 20.00 uur ;Frietkot : TV1, woensdag 10 juli, 22.05 uur ; De loteling : TV1, donderdag 11 juli, 22.30 uur ; Boerenpsalm : TV1, zondag 14 juli, 20.15 uur. GOUDEN STADDe Tsjechische hoofdstad Praag is al enkele jaren een geliefde vakantiebestemming. De reporters van Go 2 !, Karel Symons en Francesca Vanthielen, togen naar de Gouden Stad en ontdekten er de prachtige architectuur, de voetsporen van Kafka en de veranderingen die de regimewisseling (al dan niet) met zich heeft gebracht. Ka 2, woensdag 17 juli, 22.20 of 22.35 uur, naar gelang van de film die de kijkers kozen. RECLAMEOpenbare en commerciële omroepen storten verkapte of eerlijke reclameboodschappen over ons heen. Dat die publicitaire boodschappen slechts de kleinkinderen zijn van de bioscoopreclame is het uitgangspunt van de aflevering van Boulevard : " Een trage spiegel". Daarin vernemen we onder meer dat de gebroeders Lumière in hun tijd al een "spotje" voor Sunlight-zeep op het doek projecteerden. Van die decenniën reclamegeschiedenis is echter niet veel overgebleven. In het filmmuseum zijn er nog maar een handvol voorbeelden van terug te vinden. Die tonen aan hoe de geschiedenis van de reclame als een trage spiegel ook de veranderende maatschappelijke waarden en idealen weerspiegelt. TV1, woensdag 17 juli, 22.05 uur. Massatoerisme aan de Belgische kust Dat het ooit anders is geweest, ziet u zaterdag 6 juli om 20.00 uur in de TV2-reeks Niet vergeten.