‘Training en coaching zijn cruciaal’

Roel Van Espen medewerker Trends

Het West-Vlaamse Balta Industries groeide in nog geen vijftig jaar uit van kmo tot wereldspeler in vloerbekleding. De groep heeft bijna 2650 mensen in dienst.

De geschiedenis van Balta Industries gaat terug tot 1964. In dat jaar richtten de West-Vlaming Paul Balcaen en zijn familie het moederbedrijf op in Sint-Baafs-Vijve. Intussen is het uitgegroeid tot een van de wereldleiders in vloerbekleding. Het productengamma bevat onder meer karpetten, kamerbreed tapijt, tapijttegels, kunstgras, garens en laminaatparket. Het wordt verkocht via afzonderlijke merken en dochterondernemingen, en richt zich op de particuliere en de professionele markt.

De tapijtenindustrie in ons land kent een lange traditie, maar Balta Industries streeft continu naar vernieuwing. “Onze groep wil zich toeleggen op het ontwikkelen, produceren en verkopen van vloerbekleding onder de noemer creative flooring“, zegt marketingdirecteur Geert Vanden Bossche. “Daarom hebben we in 2007 onze behangpapieractiviteiten afgestoten. In die strategie paste ook de acquisitie van de afdeling floor coverings van Domo in 2010. Die overname heeft ertoe geleid dat we ons aanbod naar nieuwe productcategorieën zoals tapijttegels, naaldvilt en kunstgras verruimd hebben.”

Het personeelsbestand van Balta Industries is door de jaren heen gegroeid van amper vijftig naar bijna 2650 anno 2012. In haar sector is de groep de grootste West-Vlaamse werkgever. Personeelsbeleid speelt dan ook een grote rol in het bedrijf. “Een concurrentieel verloningspakket is uiteraard belangrijk bij het aantrekken en behouden van goede werkkrachten”, zegt hr-coördinator Hanne Maes. “We voorzien ook in motiverende vergoedingen om – in lijn met onze bedrijfsstrategie – resultaten en inzet te belonen. En non-financial rewards worden eveneens een belangrijke pijler in onze verloningsstructuur.”

“Geld alleen volstaat echter niet om goede werkkrachten te behouden. We zorgen er dan ook voor dat onze medewerkers zich hier thuis voelen. Bovendien creëren we voldoende ruimte voor hun creativiteit. Dat alles zorgt voor meer betrokkenheid. We rekruteren sowieso alleen mensen die onze waarden delen en zich aangesproken voelen door onze bedrijfscultuur en -strategie. Wanneer we overtuigd zijn van de ‘match’, liggen alle kansen open om te groeien en zich te ontwikkelen in onze organisatie.”

Persoonlijke coach

Coaching, ontwikkeling en training spelen een centrale rol in het personeelsbeleid van Balta Industries. Hanne Maes: “Elke starter krijgt een persoonlijke coach toegewezen. Daarnaast worden er proactief gerichte opleidingsvoorstellen geformuleerd. En tijdens evaluatiemomenten krijgt iedere medewerker de kans om individuele opleidingsnoden te bespreken. Bovendien worden er regelmatig overkoepelende trainingen georganiseerd.”

Balta Industries maakt deel uit van de overkoepelende Balta Group. Die heeft een geconsolideerde omzet van 754 miljoen euro, biedt werk aan 4100 mensen en telt twaalf vestigingen wereldwijd.

ROEL VAN ESPEN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content