>Verzekeringen. De verzekeringsholding Fortis heeft haar naam veranderd in Ageas. Een naamswijziging drong zich op omdat BNP Paribas, de nieuwe eigenaar van Fortis Bank, ook de rechten op de naam Fortis verwierf. Die naam dateert van 1991.
...

>Verzekeringen. De verzekeringsholding Fortis heeft haar naam veranderd in Ageas. Een naamswijziging drong zich op omdat BNP Paribas, de nieuwe eigenaar van Fortis Bank, ook de rechten op de naam Fortis verwierf. Die naam dateert van 1991. >Bank. BNP Paribas Fortis, het vroegere Fortis Bank, zal dit jaar 1200 medewerkers aanwerven in plaats van de eerder geschatte 850. Ze worden ingeschakeld in het kantorennet en in de relaties met particuliere cliënten. BNP Paribas Fortis heeft dit nieuwe bloed nodig omdat veel babyboomers met pensioen vertrekken en vorig jaar 600 werknemers opstapten in een vrijwillig vertrekplan. De Franse eigenaars leggen ook andere accenten dan hun Belgische voorgangers. >Energie. De Duitse warenhuisketen Lidl heeft zijn Belgisch distributiecentrum in Wevelgem voorzien van 3996 zonnepanelen, over 20.000 m2. Die leveren 43 procent van de elektriciteit die het centrum nodig heeft. De Duitse zonne-energiespecialist SolarMarkt en de Belgische installateur Enfinity kregen het contract van 3,2 miljoen euro toebedeeld. Ze zullen panelen plaatsen op de daken van alle logistieke centra van Lidl in Europa. >Crisis. De impact van de crisis op de Belgische economie zal elk jaar, blijvend, 3,7 procent van het bbp of 10 miljard euro bedragen. Dat heeft de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) berekend. Dat komt onder meer omdat bedrijfsleningen duurder zijn geworden, waardoor ondernemingen ook na het herstel minder investeren. Bovendien slaagt niet iedere werknemer erin om na een fabrieksluiting zich om te scholen voor een baan die andere vaardigheden vergt. >Kleinhandel. Winkeliers moeten meer vrijheid krijgen om te bepalen waar ze hun winkel willen vestigen en hoeveel uren ze per dag open willen zijn. Dat is een van de belangrijkste aanbevelingen in een rapport van de OESO. Die meent dat door de strenge regulering van de kleinhandel in ons land er te weinig concurrentie is. >Concurrentiekracht. De prijzen van bewerkte levensmiddelen zoals spaghetti, melk, boter en brood zijn in ons land het afgelopen jaar met 1,4 procent gestegen, tegenover 0,6 procent in onze buurlanden. Ook de prijs van diensten en industriële goederen steeg in België sterker. Dat stelt het Prijsobservatorium vast in zijn eerste jaarverslag. Het maakt zich zorgen over onze concurrentiekracht, te meer omdat de lonen automatisch de inflatie volgen, via de loon- indexering.