> Beleggingen. Uit een rondvraag bij de grootbanken van ons land, blijkt dat de Belg een conservatieve, voorzichtige belegger is. Door middel van een aantal vragen werd van de belegger een profiel opgesteld. Die profielen lopen van agressief tot conservatief. De klanten in de categorie defensief-conservatief zijn 55 % bij KBC, 65 % bij ING en 85 % bij Fortis.
...

> Beleggingen. Uit een rondvraag bij de grootbanken van ons land, blijkt dat de Belg een conservatieve, voorzichtige belegger is. Door middel van een aantal vragen werd van de belegger een profiel opgesteld. Die profielen lopen van agressief tot conservatief. De klanten in de categorie defensief-conservatief zijn 55 % bij KBC, 65 % bij ING en 85 % bij Fortis. > Prijsbewust. De Belgische voedingsverkoop valt tegen. Dat blijkt uit de cijfers van de vakorganisatie Fedis. De Belgen shoppen veel bewuster en bekijken eerst de prijs voor ze iets in hun winkelkarretje leggen. De huismerken winnen aan populariteit en discounters als Aldi, Lidl en Colruyt winnen klanten. > Windmolens. Twee aandeelhouders van het groenestroombedrijf C-Power, Ecitech Finance en Socofe, verkopen een belang van 20 %. C-Power bouwt een gigantisch windmolenpark in de Noordzee. Verschillende energieleveranciers zoals Electrabel, SPE en Essent en andere groenestroombedrijven waaronder Aspiravi, Eneco en ook Electrawinds zijn geïnteresseerd. > Spoortunnel. De Belgische baggergroep Jan De Nul en het Nederlandse bouwbedrijf BAM bouwen de spoortunnel Schuman-Josaphat in de Europese wijk in Brussel. De spoortunnel wordt 1250 meter lang en moet tegen 2013 klaar zijn. Er komt ook een verbinding met de luchthaven van Zaventem waardoor die rit nog maar dertien minuten zal duren, tegen de 32 minuten van nu. De opdracht is 210 miljoen euro waard. > Demografie. Tegen het jaar 2060 wonen er in België 12,6 miljoen mensen. Dat zijn er ruim 2 miljoen meer dan nu. Die voorspellingen duiden aan dat de vergrijzing minder wordt dan verwacht. Toch heeft dat maar een kleine impact op de budgettaire en economische moeilijkheden waarmee ons land te maken krijgt. > Groene energie. Het chemieconcern Solvay bouwt op zijn site in Duitsland een centrale die energie haalt uit chemisch afval en hout. Het project kost 150 miljoen euro, maar drukt de energiekosten aanzienlijk. Sinds 2005 bedraagt de energiekost van het bedrijf 6 tot 7 % van de totale omzet. Op deze manier komt het bedrijf op tegen de milieuproblematiek. > Landbouw. Omwille van de voedselschaarste en de stijgende prijzen van granen, zijn ook de prijzen van het veevoeder de lucht ingegaan. Om de voederkosten in bedwang te houden, zaaien de Belgische boeren dit jaar meer graan en minder suikerbieten en aardappelen. Het verspreidingsgebied van graan stijgt van 271.655 tot 280.000 hectare. > Bier. De Leuvense bierbrouwer InBev heeft in het eerste kwartaal een winstdaling opgetekend. Dat was tegen alle verwachtingen in. Die winstdaling is te wijten aan stijgende grondstoffenprijzen. Ook in haar groeimarkten verkocht de groep aanzienlijk minder bier dan verwacht. Het aandeel zakte dan ook.