1 jaar geleden. Vakbonden en werkgevers kanten zich unisono tegen de verstrenging van de geluidsnormen in het Brussels Gewest. Dat zou vooral de groei van de luchthaven van Zaventem fnuiken. De Brusselse minister van Leefmilieu, Céline Fremault (cdH), kan zich profileren met het dossier. De geluidsnormen zijn al streng en zouden nog veel strenger worden. Als dat gebeurt, gaat het aantal boetes voor lawaaierige vliegtuigen maal zes. Tussen 6 en 7 uur 's morgens zou 40 procent van de vliegtuigen worden beboet. Tussen de Brusselse minister en de luchthavenuitbater is geen rechtstreeks overleg.
...

1 jaar geleden. Vakbonden en werkgevers kanten zich unisono tegen de verstrenging van de geluidsnormen in het Brussels Gewest. Dat zou vooral de groei van de luchthaven van Zaventem fnuiken. De Brusselse minister van Leefmilieu, Céline Fremault (cdH), kan zich profileren met het dossier. De geluidsnormen zijn al streng en zouden nog veel strenger worden. Als dat gebeurt, gaat het aantal boetes voor lawaaierige vliegtuigen maal zes. Tussen 6 en 7 uur 's morgens zou 40 procent van de vliegtuigen worden beboet. Tussen de Brusselse minister en de luchthavenuitbater is geen rechtstreeks overleg. Nu. Eind februari 2017 worden de strengere geluidsnormen van kracht. De boetes worden uitgeschreven, maar het geld wordt voorlopig niet geïnd. De impact op de luchthaven blijft beperkt. Drie vrachtmaatschappijen zijn vertrokken naar Schiphol, maar keren terug. Schiphol is volzet. Een oplossing voor de geluidsproblematiek is verder weg dan ooit. Ook Vlaamse gemeenten rond de luchthaven roeren de trom, want door de strengere normen vliegen steeds meer toestellen over de Vlaamse gemeenten. Het is wachten op een vliegwet van de federale minister van Mobiliteit, François Bellot (MR). 10 jaar geleden. Gevallen engel. Ex-beurslieveling. Marc Coucke krijgt heel wat naar het hoofd geslingerd over Omega Pharma. Gelukkig wordt Coucke niet vlug kwaad. In Trends probeert hij de kritiek te pareren. Al is het pas na heel wat aandringen, want ook dan al staat Coucke niet te springen voor een interview met uw lijfblad. "Omega is altijd zo transparant mogelijk geweest, maar we moeten erop letten dat dit zich niet tegen ons keert", verdedigt Coucke zich. "Je merkt dat een winstwaarschuwing van een ander bedrijf ergens op pagina 17 staat. Als wij dat doen, staat het op de voorpagina." Nu. Coucke heeft in 2012 een einde gemaakt aan de kritiek op resultaten door Omega Pharma van de beurs te halen. Twee jaar later doet hij zijn bedrijf van de hand aan het Amerikaanse Perrigo. Ook vandaag is Coucke niet uit het nieuws te branden door zijn overname van de voetbalclub Anderlecht en nieuws over een gigantische schadeclaim van Perrigo, dat zich bekocht voelt. De mediagenieke ondernemer laat de opbrengst van de verkoop van Omega Pharma rollen. Hij controleert een boeiende cocktail van investeringen in de sectoren vastgoed, entertainment en toerisme, en gezondheid. 20 jaar geleden. De bezorgdheid om de betaalbaarheid van de pensioenen neemt toe. In 1998 is 18 procent van de bevolking ouder dan 65 jaar, in 2030 wordt dat 32 procent. Het Planbureau ziet de Belgische pensioenkosten stijgen richting 11,4 procent van het bbp in 2020 en 12,6 procent in 2030. Het repartitiestelsel (de werkenden betalen de pensioenen voor de gepensioneerden) omzetten naar een kapitalisatiestelsel (iedereen spaart voor zijn pensioen) lijkt niet realistisch. Experts, politici en werkgeversorganisaties pleiten voor langere loopbanen en de afbouw van de gelijkgestelde periodes. Nu. De kosten van de pensioenen stijgen tegen 2060 met 4,1 procent. Dat is een toename van gemiddeld 400 miljoen euro per jaar. Wel zijn er maatregelen genomen om de vergrijzingskosten binnen de perken te houden. Maatregelen van de regering-Michel (optrekken van de pensioenleeftijd richting 66 en 67 jaar in 2025 en 2030, strenger vervroegd pensioen, beperking gelijkgestelde periodes, ...) doen de kosten van de vergrijzing volgens de Vergrijzingscommissie dalen tot 13 procent van het bbp in 2060. Bij ongewijzigd beleid zouden ze stijgen van 11,8 procent nu tot 15,1 procent in 2060.