1 jaar geleden. Marleen Vaesen, de nieuwe CEO van de lingerieproducent Van de Velde, wil terugkeren naar het DNA van het beursgenoteerde familiebedrijf. "We willen weer groeien door de focus te leggen op onze merken en op de retailpartners: we werken wereldwijd samen met 5000 lingeriewinkels", zegt de ervaren merkenbouwer. Vaesen moet op zoek naar groei en een nieuw evenwicht tussen de boetieks en de e-commerce. "Het is niet de bedoeling klanten uit de boetieks weg te halen", zegt ze. "Onze retailpartners weten ook dat het digitale kanaal zal blijven. Geen e-commerce is geen optie."
...

1 jaar geleden. Marleen Vaesen, de nieuwe CEO van de lingerieproducent Van de Velde, wil terugkeren naar het DNA van het beursgenoteerde familiebedrijf. "We willen weer groeien door de focus te leggen op onze merken en op de retailpartners: we werken wereldwijd samen met 5000 lingeriewinkels", zegt de ervaren merkenbouwer. Vaesen moet op zoek naar groei en een nieuw evenwicht tussen de boetieks en de e-commerce. "Het is niet de bedoeling klanten uit de boetieks weg te halen", zegt ze. "Onze retailpartners weten ook dat het digitale kanaal zal blijven. Geen e-commerce is geen optie." Nu. De vergelijkbare omzet van Van de Velde daalt in 2019 met 3 procent tot 197 miljoen euro. Dankzij een strikte kostenbeheersing stijgt de vergelijkbare bedrijfscashflow met 17 procent. Marleen Vaesen heeft in 2019 een stevige basis gelegd om weer aan te knopen met groei in 2021, maar de coronacrisis dreigt roet in het eten te gooien. De lingerieproducent schrapt voor het eerst sinds de beursgang in 1997 het dividend. Ook het aangekondigde aandeleninkoopprogramma van maximaal 15 miljoen euro gaat niet door. In deze moeilijke tijden wil Van de Velde zijn cashpositie verstevigen. 10 jaar geleden. In de nasleep van de financiële crisis hebben verzekeraars het niet makkelijk. Mercator Verzekeringen, een dochter van de Zwitserse groep Baloise, kan pronken met een nettowinst van 34 miljoen euro in 2019. De maatschappij boekt ook 8 procent meer premie-inkomsten, zegt CEO Gert De Winter. Voor moedermaatschappij Baloise is de Belgische markt belangrijk. De Belgische activiteiten van Baloise heten dubbel zo rendabel te zijn als die van de Duitse dochters. Daarom wil Baloise groeien in België, vooral organisch maar als zich kansen aandienen ook via overnames. Nu. De Vlaming Gert De Winter is sinds 2016 de CEO van Baloise. Kort na zijn interview in Trends neemt Mercator de verzekeraars Avéro en Nateus over. De drie maatschappijen fuseren en veranderen hun naam in Baloise Insurance. De verzekeraar beleeft een sterke interne groei en begeeft zich in 2019 opnieuw op het overnamepad. Baloise Insurance neemt Fidea over van de Chinezen van Anbang en het koopt de schadeverzekeringen van Athora. Daardoor gaat de omzet van Baloise dit jaar voorbij de grens van 2 miljard euro. Dat is een verdubbeling in zeven jaar. 20 jaar geleden. Het aandeel van Bricsnet gaat in nog geen jaar van 10 naar 50 euro op de Europese techbeurs Easdaq. Het Gentse bedrijf, oorspronkelijk een ontwikkelaar van ontwerpsoftware voor architecten, wil uitgroeien tot het grootste handelsplatform voor de bouwsector ter wereld. In enkele maanden neemt het vier grote buitenlandse portalsites over. De CEO en oprichter Eric de Keyser gelooft in het potentieel van e-commerce in de bouw. Bricsnet en zijn nieuwe dochterbedrijven kunnen als tussenpersoon een vergoeding opstrijken voor het aanbrengen van offertes en bestellingen. Nu. Bricsnet komt snel in de problemen. In 2004 wordt het bedrijf failliet verklaard. Bricsnet heeft bij het faillissement nog twee activiteiten: een aanbod voor de bouwsector en gebouwenbeheer, en een portalsite met informatie over bouwmaterialen. Beide activiteiten bestaan nog, maar zijn al een paar keer van eigenaar gewisseld. De Amerikaanse tak heeft afgerekend met een frauderende Amerikaanse topman. De Keyser is al lang voor de fraudezaak vertrokken. Hij maakt met de oude CAD-ontwerpsoftware een doorstart als Bricsys. In 2018 komt dat in handen van het Zweedse Hexagon.