1 jaar geleden. De federale regering bestudeert offertes voor de bouw en het onderhoud van twaalf nieuwe mijnenjagers. Drie consortia stellen zich kandidaat: de Nederlands-Belgische groep Damen-Imtech, de Frans-Belgische groep Sea Naval Solutions en de Franse Naval Group. Elke bieder benadrukt dat een belangrijk deel van de productie en het onderhoud van de mijnenjagers in België kan plaatsvinden. Naast een mijnbestrijdingsvaartuig moeten ook drones worden ontwikkeld voor het onschadelijk maken van mijnen. Ook dat zou in België gebeuren.
...

1 jaar geleden. De federale regering bestudeert offertes voor de bouw en het onderhoud van twaalf nieuwe mijnenjagers. Drie consortia stellen zich kandidaat: de Nederlands-Belgische groep Damen-Imtech, de Frans-Belgische groep Sea Naval Solutions en de Franse Naval Group. Elke bieder benadrukt dat een belangrijk deel van de productie en het onderhoud van de mijnenjagers in België kan plaatsvinden. Naast een mijnbestrijdingsvaartuig moeten ook drones worden ontwikkeld voor het onschadelijk maken van mijnen. Ook dat zou in België gebeuren. Nu. In maart 2019 beslist de ontslagnemende federale regering-Michel om het contract van 2,2 miljard euro toe te kennen aan Naval Group, het bedrijf dat als de beste uit de biedingen is gekomen. Kwatongen beweren dat de goede Parijse contacten van premier Charles Michel en minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (beiden MR) een rol hebben gespeeld bij die keuze. Begin januari 2020 raakt bekend dat de dronesystemen in de haven van Oostende worden gebouwd. Tien jaar geleden. Jacques Beherman geeft zijn eerste interview in zijn carrière aan Trends. De Belgische autofamilie Beherman wordt in één adem genoemd met D'Ieteren en Moorkens. Beherman is de importeur van het Zweedse premiummerk Saab. In de jaren negentig voert hij Bentley, Land Rover, Mazda, Range Rover en Rolls-Royce in. Al die contracten verdwijnen, omdat de merken worden verkocht. Mazda neemt zijn invoer in eigen beheer. Daarnaast is Beherman actief in vastgoed en de ontwikkeling en de distributie van IT-systemen voor autodealers. Nu. Jacques Beherman, nu 77, staat nog altijd aan het roer van de familiale holding Beherman Invest, dat in 2018 89 miljoen euro omzet en 2,4 miljoen euro nettowinst draait. Het Zweedse premiummerk Saab gaat in 2011 failliet. Beherman verkoopt wel nog wisselstukken. Het voert Mitsubishi en Fuso, de bestelwagendochter van Daimler, in. Vastgoed is een belangrijke activiteit, met een groot project achter het station van Mechelen, het Ragheno Business Park. Ten slotte zijn er de IT-systemen voor autodealers. Bestuurders van de familie zijn broer Christian (72) en zoon Olivier Beherman (53). 20 jaar geleden. Drie Belgen hebben een topfunctie bij de telecomleverancier Alcatel. Julien De Wilde tekent op de Parijse hoofdzetel de nieuwe marketingstrategie uit. Jo Cornu adviseert als operationeel directeur CEO Serge Tchuruk. Nu stapt ook Martin De Prycker als chief technology officer over van de Belgische dochter Alcatel Bell. Hij pioniert met ADSL-breedbandinternet via de klassieke koperen telefoonlijn. In vijf jaar is de omzet uit de verkoop van ADSL-apparatuur gestegen naar 640 miljoen euro. Die divisie wordt de speerpunt van Alcatel, dat volledig focust op telecom. Nu. Alcatel heeft de consolidatie in zijn sector moeten ondergaan. In 2006 fuseert het met concurrent Lucent. In 2014 neemt Nokia dat fusiebedrijf over. Daarmee gaat Nokia voor telecominfrastructuur. Zijn smartphonedivisie stoot het af. Cornu blijft nog lang aan Alcatel verbonden en wordt daarna onder meer de CEO van Afga-Gevaert en de NMBS. De Wilde leidt na Alcatel onder meer Bekaert. Hij en Cornu zijn niet meer operationeel actief. De Prycker wel, als managing partner van het investeringsfonds Qbic, nadat hij CEO is geweest bij Barco en later de halfgeleiderstart-up Caliopa.