1 jaar geleden. Trends onderzoekt de verkoop van dieselwagens in België. In 2011 staat diesel voor drie kwart van de nieuw ingeschreven wagens. Maar het dieselschandaal bij Volkswagen in het najaar van 2015 vreet aan de verkoop. In 2018 is het marktaandeel gezakt naar iets meer dan een derde. Vooral de particulier laat het afweten. Op de markt van de bedrijfswagens, die meer kilometers doen, houdt diesel stand door het fiscaal aantrekkelijke regime. Maar de particuliere consument panikeert. Hij heeft geen vertrouwen meer in diesel. Kan hij de stad nog inrijden? Wat met de fiscaliteit?
...

1 jaar geleden. Trends onderzoekt de verkoop van dieselwagens in België. In 2011 staat diesel voor drie kwart van de nieuw ingeschreven wagens. Maar het dieselschandaal bij Volkswagen in het najaar van 2015 vreet aan de verkoop. In 2018 is het marktaandeel gezakt naar iets meer dan een derde. Vooral de particulier laat het afweten. Op de markt van de bedrijfswagens, die meer kilometers doen, houdt diesel stand door het fiscaal aantrekkelijke regime. Maar de particuliere consument panikeert. Hij heeft geen vertrouwen meer in diesel. Kan hij de stad nog inrijden? Wat met de fiscaliteit? Nu. In 2019 worden iets meer dan een half miljoen nieuwe wagens ingeschreven. Diesel staat nog voor een marktaandeel van 32 procent. Het marktaandeel van de particulieren bedraagt met een verkoop van geen 37.000 wagens nog amper 7 procent. De winnaar is de benzinemotor (62%), die nochtans vervuilender is. Het aantal verkochte elektrische wagens stijgt spectaculair naar 8829, maar het marktaandeel blijft met 1,6 procent laag. Hybride modellen halen 4,8 procent. De onduidelijkheid bij de particulier blijft. Welk type verbrandingsmotor past het best bij wie, is de centrale vraag op het Autosalon. 10 jaar geleden. Carrefour sluit 14 hypermarkten en 7 supermarkten. De keten moet ingrijpen, want 32 van de 56 hypermarkten en 32 van de 61 supermarkten zijn verlieslatend. Opmerkelijk is dat Carrefour in België nog altijd licht winstgevend is. Dat komt deels door de sterke prestaties van de kleine buurtsupermarkten die worden uitgebaat door zelfstandigen. Carrefour wil daar nog meer op inzetten, omdat mensen steeds meer om de hoek winkelen. Die winkels kunnen ook op zondag open zijn en de lonen liggen er iets lager. De winkels in eigen beheer zullen even efficiënt moeten worden. Nu. Carrefour België veert even op, maar moet in 2018 weer ingrijpen. Vier hypermarkten worden verkleind tot een supermarkt, één wordt gesloten en er sneuvelen duizend banen. Carrefour heeft zich de voorbije jaren proberen te profileren via zijn steeds grotere netwerk van buurtsupermarkten en het grote assortiment van biologische producten. Maar dat is onvoldoende. Door de komst van de Nederlandse keten Jumbo in Vlaanderen verlaagt Carrefour eind 2019 de prijs van meer dan duizend producten, maar dat vertaalt zich niet in een duurzame omzetgroei. De omzet stagneert al tien jaar. 20 jaar geleden. Luc Verelst, de stichter van de Mechelse bouw- en vastgoedgroep Verelst, draagt de dagelijkse leiding van zijn bedrijf over aan de 35-jarige Bart Verhaeghe, die sinds 1992 mede-eigenaar is. Verhaeghe, die een nog grotere participatie verwerft en geen loon ontvangt, kondigt een private plaatsing van 12 miljard frank aan. Naast een investerings- en een financieringspoot heeft Verelst een vastgoedpoot. Verhaeghe kondigt aan dat de focus van Verelst verschuift van constructie naar ontwikkeling via Eurinpro. Het bouwt Mechelen Campus en Mechelen Business Park uit.Nu. Verhaeghe verkoopt de bevak Siref rond door Verelst ontwikkeld vastgoed in 2002 aan VastNed. In 2006 verkoopt hij Eurinpro voor 400 miljoen euro aan Macquarie Goodman. Na zijn vertrek bij Goodman richt hij zich op de industriegronden van Renault. Hij wil die vervuilde terreinen ontwikkelen tot het sport-, winkel-, hotel- en kantorenproject Uplace met de steun van de Vlaamse regering. Het project stuit op sterke tegenstand. Verhaeghe is sinds 2011 de voorzitter van Club Brugge. Bij het aannemingsbedrijf Verelst waren er de voorbije twintig jaar twee managementbuy-outs.