1 jaar geleden. Cannabis wordt een beleggingsthema. De belangrijkste mijlpaal is de beslissing van de Canadese overheid ook het recreatieve gebruik van cannabis toe te staan en de verkoop in 'eigen' winkels te organiseren. In de meeste andere landen is alleen medicinaal gebruik toegelaten. Steeds meer medische toepassingen vormen een eerste groeipool. Een andere pijler is dat cannabis een alternatief vormt voor alcohol. Een aantal kwekers werken aan de eerste drankjes die cannabis bevatten. Marktleider Canopy Growth ziet zijn aandeel tussen begin en oktober met 300 procent duurder worden.
...

1 jaar geleden. Cannabis wordt een beleggingsthema. De belangrijkste mijlpaal is de beslissing van de Canadese overheid ook het recreatieve gebruik van cannabis toe te staan en de verkoop in 'eigen' winkels te organiseren. In de meeste andere landen is alleen medicinaal gebruik toegelaten. Steeds meer medische toepassingen vormen een eerste groeipool. Een andere pijler is dat cannabis een alternatief vormt voor alcohol. Een aantal kwekers werken aan de eerste drankjes die cannabis bevatten. Marktleider Canopy Growth ziet zijn aandeel tussen begin en oktober met 300 procent duurder worden. Nu. De koers van Canopy Growth staat ruim 40 procent onder het piekniveau van een jaar geleden. Grote koersschommelingen lijken nog voor enige tijd gewaarborgd. Toch lijkt de sector een blijver te worden. AB InBev heeft een deal met het bedrijf Tilray gesloten om de ontwikkeling van drankjes met cannabisstoffen te onderzoeken. Een andere gigant, Constellation Brands, investeert over een termijn van drie jaar 14,5 miljard Canadese dollar in Canopy Growth. Daarmee is de drankengigant via de vennootschap CBG Holdings met iets meer dan 30 procent van de aandelen veruit de grootste aandeelhouder. 10 jaar geleden. De oudste kerncentrales, Doel 1 en 2, en Tihange 1, moeten dicht in 2015. De regering van Herman Van Rompuy dubt over een manier om de winsten van de uitbaters van de kerncentrales af te romen, in ruil voor een levensduurverlenging. Dat kan helpen om het gat van 25 miljard euro in de begroting te vullen. Maar het is onduidelijk hoe groot de nucleaire bonus is: GDF Suez houdt het op 1 miljard euro voor tien jaar, de federale energieregulator CREG gaat uit van 12 miljard. In 2008 wordt een heffing gevraagd van 250 miljoen euro, maar GDF Suez vecht die aan. Nu. De regering en GDF Suez bereiken een protocolakkoord. In ruil voor een verlenging met tien jaar betalen de uitbaters 215 tot 245 miljoen euro per jaar. Door de val van de regering een maand later wordt het akkoord niet goedgekeurd. In november 2011 trekken de onderhandelaars voor de regering van Elio Di Rupo de nucleaire taks op tot 550 miljoen euro. Later wordt het bedrag aangepast aan het aantal uren dat de reactoren het jaar tevoren draaide. Mee door de belasting boekt Electrabel, de Belgische dochter van GDF Suez, intussen Engie, in zes van de zeven laatste boekjaren verlies. 20 jaar geleden. België is in Europa de koploper in de garage- en dealermarkt, met 5345 verkooppunten van 46 merken. En dat in een markt waar per jaar maar 487.000 nieuwe wagens worden verkocht. Gemiddeld verkoopt een garage 89 nieuwe wagens per jaar. Daarmee zit België ruim een derde onder het Europese gemiddelde. De winstmarges zijn bovendien piepklein, want de vele garagehouders moeten hun klanten fikse kortingen geven. Professionalisering en schaalvergroting dringen zich op. Ook een uitbreiding van het dienstenpakket kan de concessiehouders slagvaardiger maken. Nu. Professionalisering en schaalvergroting dringen zich nog altijd op. Toch is de voorbije jaren al een sterke sanering gebeurd. Het aantal verkooppunten is onder 3000 gezakt. De sanering wordt mee gestuwd door de invoerders van de grote merken. D'Ieteren, de invoerder van Volkswagen en Audi, heeft in 1999 nog 260 dealers. Dat moet naar 26: minder, maar grotere concessiehouders, die de kosten kunnen spreiden over meer vestigingen en werknemers. De automarkt blijft onder druk, door de stabilisering van de nieuwverkoop rond een half miljoen wagens, en de vermindering van onderhoud.