1 jaar geleden. De instorting van de Morandibrug in Genua staat symbool voor de Italiaanse economie. Al twintig jaar bedraagt de productiviteitsgroei 0 procent per jaar. Het reële loon - wat de gemiddelde Italiaan met zijn loon kan kopen in de winkel - ligt onder het niveau van 1995, terwijl het Spaanse en het Franse reële loon 20 tot 25 procent gestegen zijn. Door gepoker met de EU-begrotingsregels en een overheidsschuld van 130 procent van het bruto binnenlands product is Italië een gevaar voor de muntunie.

Nu. Veel beterschap is er niet. Volgens het Internationaal Monetair Fonds komt de Italiaanse groei dit jaar uit op een armtierige 0,1 procent. De overheidsschuld stijgt naar 131 procent en blijft daar hangen in de komende jaren. Desondanks komt Italië niet op het Europese strafbankje, omdat de regering beloofde het begrotingstekort dit jaar te beperken tot 2,04 procent. Na het nieuws ging de Italiaanse tienjaarsrente fors lager. Het is nu uitkijken of de ontwerpbegroting voor 2020 de spanningen met Brussel weer doet oplopen.

10 jaar geleden. Met groene superjachten aangedreven door waterstof wil Flanders Yachting van Vlaanderen een toplocatie voor groene energie maken. De stuwende kracht achter het initiatief is Jan Van Marcke, telg van de familie die jarenlang de rederij Flandria uitbaatte. Het consortium wil met de steun van Flanders Investment & Trade op de Monaco Yacht Show in 2010 pronken met een 9 meter lange sloep op waterstof. Die moet de voorbode worden van de Hydrogen Sea, een luxejacht van 32 meter.

Nu. Hydrogen Sea is nu vooral bekend als een elektropopgroep. Het luxejacht raakte niet verder dan de tekentafel. Flanders Yachting rekent nu op overheidssteun voor de verdere ontwikkeling van verbrandingsmotoren op waterstof. De technologie vindt langzaam haar weg in de maritieme sector. De Belgische rederij CMB lanceerde in 2017 de Hydroville, 's werelds eerste passagiersschip dat waterstof en diesel verbrandt in een dieselmotor. In Oostende werkt reder Fabian De Wachter aan de ombouw van het binnenvaartschip Vera Cruz, dat tegen 2021 op waterstof en elektriciteit moet varen.

20 jaar geleden. De beursgenoteerde textielgroep Uniwear heeft geherstructureerd, gekocht en verkocht. De holding, internationaal actief in agro-industriële sectoren zoals fijnlederwaren, vlas en sokken, start met een vlasspinnerij in Sjanghai. De Chinese vlasproductie is bestemd voor de Amerikaanse markt. Volgens topman Yves De Poorter beschikt Uniwear door de koerswijziging over een productieapparaat dat zowel in de vlasdivisie als in de sokkenbranche in verschillende prijsklassen "goede winsten kan maken". Tegen het jaar 2000 wil hij een geconsolideerde omzet van 2,5 miljard frank bereiken.

Nu. De textielholding Uniwear krijgt liquiditeitsproblemen en wordt in februari 2000 failliet verklaard. De problemen die Uniwear al een tijd ondervond bij zijn Britse dochterbedrijven, haalden uiteindelijk de hele groep onderuit. In België blijft alleen nog de Gentse vlasspinnerij Lys-Liève even actief. Maar omdat geen overnemer gevonden wordt voor het bijna 150 jaar oude bedrijf, sluit de spinnerij in juli 2000 de deuren. Vandaag zijn geen vlasspinnerijen meer actief in West-Europa. Vlasgaren wordt nu vooral geïmporteerd vanuit Polen, India en China.

In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.