1 jaar geleden. In februari 2018 worden CEO Bernard Gustin en CFO Jan De Raeymaeker bij Brussels Airlines de laan uit gestuurd, op bevel van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa, de eigenaar van Brussels Airlines. CEO Carsten Spohr is ontevreden over de financiële resultaten. Terwijl Lufthansa in 2017 zijn beste jaar heeft, loopt de dochter achterop. Het aantal passagiers groeit, maar de omzet en de winstgevendheid stijgen minder snel. De Duitse Christina Förster is de nieuwe CEO. Als de resultaten niet vooruitgaan, zal niet worden geïnvesteerd in de Belgische dochter, zegt Spohr nog.
...

1 jaar geleden. In februari 2018 worden CEO Bernard Gustin en CFO Jan De Raeymaeker bij Brussels Airlines de laan uit gestuurd, op bevel van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa, de eigenaar van Brussels Airlines. CEO Carsten Spohr is ontevreden over de financiële resultaten. Terwijl Lufthansa in 2017 zijn beste jaar heeft, loopt de dochter achterop. Het aantal passagiers groeit, maar de omzet en de winstgevendheid stijgen minder snel. De Duitse Christina Förster is de nieuwe CEO. Als de resultaten niet vooruitgaan, zal niet worden geïnvesteerd in de Belgische dochter, zegt Spohr nog. Nu. Christina Förster is nog altijd de CEO van Brussels Airlines. Ze vindt dat Brussels Airlines te veel in zichzelf is gekeerd. De luchtvaartmaatschappij moet zich beter en soepeler integreren in Eurowings, de lagekostendochter van Lufthansa. In Eurowings wordt Brussels Airlines het kenniscentrum voor de langeafstandsvluchten. Die poot groeit snel: in 2018 vliegen 3,3 miljoen passagiers met Eurowings een lange afstand, een groei met meer dan een vierde. Ook het personeel van Brussels Airlines neemt toe. Na 400 extra banen in 2018 worden dit jaar nog eens 200 nieuwe werknemers gezocht. 10 jaar geleden. Onder druk van de crisis houdt de Brusselse familiale transportgroep Ziegler grote schoonmaak in de wirwar van bedrijven, merken en activiteiten. Logistiek en internationaal transport worden de speerpunten van de groep, die actief is in een tiental landen. Arthur Ziegler is de voorzitter van de groep, zijn zoon Alain Ziegler gedelegeerd bestuurder. De familie laat het management van het transportbedrijf over aan CEO Xavier De Buck. Ziegler boekt een omzet van meer dan een miljard euro. De helft van het omzetcijfer komt van internationaal wegtransport. Nu. Met Diane Govaerts, een dertiger, staat de vierde generatie aan het hoofd van de internationale transportgroep. De prioriteiten van de topvrouw, de kleindochter van Arthur Ziegler die eind 2017 op 96-jarige leeftijd is overleden, zijn het potentieel van het familiebedrijf voort uitbouwen en de groep winstgevender maken. Haar oom Alain Ziegler is voorzitter van de groep. Ziegler is met 3300 medewerkers actief in veertien landen en boekt een geconsolideerde bruto-omzet van 1,2 miljard euro. Govaerts wil van logistieke dienstverlening de kernactiviteit van de groep maken. 20 jaar geleden. Na het gemopper van de voorgaande jaren houden de pessimisten de lippen op elkaar, nu nieuwe investeringen de Antwerpse chemiecluster zullen versterken. Zo investeert Bayer 37 miljoen euro in de bouw van een polycarbonaatproductielijn. Het Japanse Nippon Shokubai investeert 75 miljoen euro in Antwerpen. De vraag is of het om een structurele heropleving gaat, of dat de euforie van korte duur zal zijn. Chemiebonzen beschouwen het klimaat van de Antwerpse haven zelden als ideaal, met de hoge fiscale druk en minder goede public relations als minpunten. Nu. De voorbije twee decennia is vaak gewaarschuwd voor de erosie van de chemiecluster. Onze hoge loon- en energiekosten, het onzekere fiscale klimaat en pijnlijke stakingsacties doen soms het ergste vrezen: een verhuizing van productieactiviteiten. Maar in het zog van recente investeringen door chemietoppers als Covestro, Borealis en Nippon Shokubai kondigt Ineos een superinvestering van 3 miljard euro aan. Met die deal, de grootste in de Europese chemie in twintig jaar, wordt de Antwerpse chemiecluster onwrikbaar verankerd, en geeft Antwerpen de ambitieuze buren uit Rotterdam het nakijken.