1 jaar geleden. Het is zo rustig op de markten dat beleggingsspecialisten er onrustig van worden. De VIX-index, de angstbarometer van beleggers, staat op een dieptepunt. De economie doet het goed, de bedrijfswinsten nemen toe en door de lage rente is er geen echt alternatief voor aandelen, is de redenering. Dat Spanje dreigt op te breken door een referendum over onafhankelijkheid voor Catalonië en dat Noord-Korea proefraketten naar Japan jaagt, beroert de markten nauwelijks. Het enige wat zorgen baart, is de rust. Rustige periodes zijn vroeger vaak de voorbode van mindere tijden gebleken. Nu. De rustige vastheid op de markten is een vage herinnering. De roep om meer beweging op de beurzen krijgt al gehoor ...

1 jaar geleden. Het is zo rustig op de markten dat beleggingsspecialisten er onrustig van worden. De VIX-index, de angstbarometer van beleggers, staat op een dieptepunt. De economie doet het goed, de bedrijfswinsten nemen toe en door de lage rente is er geen echt alternatief voor aandelen, is de redenering. Dat Spanje dreigt op te breken door een referendum over onafhankelijkheid voor Catalonië en dat Noord-Korea proefraketten naar Japan jaagt, beroert de markten nauwelijks. Het enige wat zorgen baart, is de rust. Rustige periodes zijn vroeger vaak de voorbode van mindere tijden gebleken. Nu. De rustige vastheid op de markten is een vage herinnering. De roep om meer beweging op de beurzen krijgt al gehoor net na Nieuwjaar. In februari piekt de volatiliteit door de klap voor de technologie-aandelen naar aanleiding van een privacy-schandaal. Nadien is de wind op de markten nooit meer gaan liggen. De handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China, tragere groei en stijgende rentes brengen onzekerheid. In Europa staan de beurzen nu 10 procent lager dan begin dit jaar. Alleen op Wall Street is er nog winst, maar ook daar is de roep om meer volatiliteit verstomd. 10 jaar geleden. Vicepremier en minister van Sociale Zaken Laurette Onkelinx (PS), minister van Werk Joëlle Milquet (cdH) en CD&V-voorzitter Marianne Thyssen zijn de machtigste vrouwen van België. In de top tien staan bijna uitsluitend dames met een beleidsverantwoordelijkheid. Enkel Ingrid Lieten, de directeur-generaal van De Lijn, heeft een link met het bedrijfsleven. Onkelinx en Milquet worden gezien als machtige figuren in de Wetstraat omdat premier Yves Leterme (CD&V) enkel kan regeren bij gratie van de Franstalige partijen MR en vooral de PS en het cdH. Nu. De voorbije jaren zijn Laurette Onkelinx en Joëlle Milquet uit de rankings verdwenen. Onkelinx blijft minister tot oktober 2014, wordt dan oppositieleider in de Kamer en beslist in 2019 met politiek te stoppen. Joëlle Milquet is nog federaal minister tot de zomer van 2014, wanneer ze Franstalig minister van Onderwijs wordt. In april 2016 biedt ze haar ontslag aan als minister, nadat ze in verdenking is gesteld van het overtreden van de wet op de verkiezingsuitgaven. Marianne Thyssen wordt eind 2014 Europees commissaris voor Sociale Zaken. In 2018 kondigt ze haar afscheid aan. 20 jaar geleden. Trends besteedt aandacht aan General Motors. De Amerikaanse autoproducent verliest marktaandeel, zowel in de thuismarkt Verenigde Staten als in Europa. De Europese dochter Opel en Vauxhall (merknaam in het VK) blijft wel marktleider in Europa. De aandelenkoers slabakt al jaren, terwijl de concurrenten Chrysler en Ford hun aandelenkoers met 40 procent zien klimmen. In Europa vallen de nieuwe modellen van Opel/Vauxhall niet in de smaak. Vier vijfde van het O&O-personeel in de Europese Opel-centrale in Rüsselsheim is vervroegd met pensioen gegaan. NU. General Motors heeft twee adembenemende decennia achter de rug. In 2008 moet de Amerikaanse regering het bedrijf in volle bankencrisis redden. Voor de doorstart moeten de schuldeisers en de werknemers zwaar inleveren. De aandeelhouders zien de koers verdampen. De Opel-fabriek in Antwerpen sluit eind 2010. Intussen is GM in de Verenigde Staten weer aan de beterhand. De Europese dochter, Opel, blijft kwakkelen. GM heeft het verlieslatende Opel vorig jaar verkocht aan de Franse autogroep PSA Peugeot Citroën. Sinds die overname gonst het van de geruchten over een zware sanering.