1 jaar geleden. Via de multibancaire betalingsdienst Isabel beheren 27.000 bedrijven rekeningen bij verschillende banken. Die positie staat onder druk. De Belgische grootbanken - nochtans de aandeelhouders van Isabel - proberen hun bedrijfsklanten via hun e-banking nauwer aan zich te binden. Anderzijds laat de Europese PSD2-richtlijn vanaf 2017 toe dat ook erkende niet-bancaire instellingen in opdracht van de rekeninghouders betalingen uitvoeren - precies wat Isabel al doet. "Als wij niets doen, verdwijnt dit bedrijf", voorspelt CEO Jean de Crane van Isabel.
...

1 jaar geleden. Via de multibancaire betalingsdienst Isabel beheren 27.000 bedrijven rekeningen bij verschillende banken. Die positie staat onder druk. De Belgische grootbanken - nochtans de aandeelhouders van Isabel - proberen hun bedrijfsklanten via hun e-banking nauwer aan zich te binden. Anderzijds laat de Europese PSD2-richtlijn vanaf 2017 toe dat ook erkende niet-bancaire instellingen in opdracht van de rekeninghouders betalingen uitvoeren - precies wat Isabel al doet. "Als wij niets doen, verdwijnt dit bedrijf", voorspelt CEO Jean de Crane van Isabel. Nu. Door laattijdige standaarden opent de betalingsmarkt pas echt in het najaar van 2019, verwacht Jean de Crane. Hij wil kleinere banken ondertussen overtuigen via Isabel multibancaire diensten aan te bieden. Nieuwe inkomsten zoekt hij via de accountants. Isabel-filiaal Codabox levert nu al rekeninguittreksels rechtstreeks in de boekhouding van hun klanten. Hetzelfde wil Codabox doen met elektronische aan- en verkoopfacturen. De Crane: "Automatische matching tussen facturen en betalingen biedt een kostenvoordeel. En je kan factoring en financiering doen op basis van die facturen." 10 jaar geleden. De nieuwe containerterminal aan het Kluizendok lanceert de eerste containerdiensten, richting Helsinki en Sint-Petersburg. Daarmee profileert Gent zich meer als een maritiem centrum, en minder als een industriehaven. Al dreigt die poot in het gedrang te komen als niet snel wordt geïnvesteerd in een nieuwe zeesluis, waarschuwt de schepen Sas Van Rouveroij. Die sluis - kostprijs 750 miljoen euro - moet de economie in de Oost-Vlaamse hoofdstad versterken. Een alternatief met enkel een binnenvaartsluis vindt hij "ronduit desastreus", omdat die alleen Rotterdam ten goede komt. Nu. De containertrafieken in Gent blijven bescheiden, met minder dan 100.000 ton in 2017. Gent blijft vooral een industriële haven. Vlaanderen en Nederland sluiten in 2015 een akkoord over de nieuwe sluis in Terneuzen. De eerste spade gaat op 13 november 2017 de grond in. De eerste schepen zouden er tegen 2022 door kunnen. Nederland betaalt 190 miljoen euro, Europa 48 miljoen, de haven van Gent 88 miljoen. Vlaanderen draait op voor de rest. De Gentse haven fuseert begin 2018 met Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) tot North Sea Port, dat bij de top tien van Europese havens hoort. 20 jaar geleden. PriceWaterhouseCoopers, Ernst & Young, Arthur Andersen, Deloitte & Touche en KPMG zijn 's werelds grootste revisorenkantoren, de zogenaamde Big Five. De concurrentie is bikkelhard. Enkel Arthur Andersen deed niet mee aan de fusiegolf in de sector, waardoor het zijn leiderspositie verloor. Ondanks de mogelijke afsplitsing van het meer rendabele Andersen Consulting van de cijferberoepen, streven de andere naar een sterkere integratie tussen de beroepen. Met de advocaten is dat voorlopig niet mogelijk door verzet van de balie, maar er zijn wel nauwe banden. Nu. EY, PwC, Deloitte en KPMG vormen de Big Four. In 2002 komt Arthur Andersen in problemen omdat het werd beschuldigd van frauduleuze praktijken rond het bedrijf Enron. Het een jaar eerder afgesplitste Andersen Consulting gaat verder als Accenture. Het met Andersen gelieerde Belgische advocatenkantoor Caestecker & Partners fuseert met DLA. Op Laga/Deloitte na verdwijnt de link van de Big Four met Belgische advocatenkantoren. De multidisciplinaire kantoren zijn terug. Europa maakt het voor de Big Four wel moeilijker om revisoraat en consulting te combineren bij een klant.