1 JAAR GELEDEN. De nucleaire sector kwijnt weg, is de conclusie van een uit The Economist overgenomen artikel. Van de 431 kerncentrales in 2010 blijven er vijf jaar later nog 394 over. Meer dan driekwart van de centrales in de rijke wereld is minstens 25 jaar oud. In staten waar de markt vrij is, raken kerncentrales steeds moeilijker uit de kosten. Nieuwe centrales worden alleen gebouwd als ze hoge stroomprijzen gegarandeerd krijgen, zoals de Britse reactor in Hinkley Point. In België raakt de ministerraad het niet eens over een verlenging van de levensduur van de oudste kerncentrales Doel 1 en 2.
...

1 JAAR GELEDEN. De nucleaire sector kwijnt weg, is de conclusie van een uit The Economist overgenomen artikel. Van de 431 kerncentrales in 2010 blijven er vijf jaar later nog 394 over. Meer dan driekwart van de centrales in de rijke wereld is minstens 25 jaar oud. In staten waar de markt vrij is, raken kerncentrales steeds moeilijker uit de kosten. Nieuwe centrales worden alleen gebouwd als ze hoge stroomprijzen gegarandeerd krijgen, zoals de Britse reactor in Hinkley Point. In België raakt de ministerraad het niet eens over een verlenging van de levensduur van de oudste kerncentrales Doel 1 en 2. NU. Doel 1 en 2 blijven langer open. Van een nucleaire renaissance, met als troef dat kernenergie een koolstofarme technologie is, is nog niet echt sprake. Het World Nuclear Industry Status Report wijst op een scherpe daling van de groothandelsprijzen voor elektriciteit, de stijgende operationele kosten en het technische faillissement van het Franse Areva. In negen van de veertien landen die nieuwe reactoren bouwen, lopen alle projecten achter op schema, drie zelfs al meer dan dertig jaar. Toch zijn er ook lichtpunten: midden 2016 zijn er 402 reactoren, elf meer dan een jaar eerder. Acht daarvan staan in China. 10 JAAR GELEDEN. Trends interviewt Désiré Collen, de oprichter en CEO van het Leuvense biotechbedrijf ThromboGenics. Het aandeel is fors gestegen na goed nieuws over zijn ontwikkelingsprogramma voor microplasmine als middel tegen oogziekten. Voor Trends de gelegenheid om terug te blikken op de rijkgevulde carrière van Collen, die zich ook de uitvinder mag noemen van t-PA, een bloedklonteroplosser waar honderdduizenden hartpatiënten hun leven aan te danken hebben. Collen heeft ThromboGenics in eerste instantie opgericht om een opvolgproduct voor het dure t-PA te kunnen ontwikkelen. NU. ThromboGenics heeft microplasmine ontwikkeld tot het oogmedicijn Jetrea, dat succesvol gelanceerd is, maar grotendeels flopt in de verkoop. Daardoor stuikt de koers van het populaire aandeel in elkaar. Het maakt dat ThromboGenics veel van zijn pluimen heeft verloren. Inmiddels onderzoekt het bedrijf of Jetrea ook geschikt is voor de behandeling van een oogaandoening bij diabetici. CEO Patrik De Haes heeft daarnaast het kankeronderzoek afgesplitst in Oncurious, dat onder meer werkt op een middel tegen een zeldzame hersenkanker die vooral kinderen treft. 20 JAAR GELEDEN. Het studiebureau Haecon viert zijn 25ste verjaardag. Het bedrijf, dat als grootste opdracht de studies voor de uitbouw van de haven van Zeebrugge heeft uitgevoerd, telt 60 werknemers, die in 1995 goed zijn voor 6,7 miljoen euro omzet. Daarmee is Haecon in België het grootste studiebureau in de maritieme sector, al moet het internationaal optornen tegen concurrenten als SNC Lavallin (37.000 werknemers). Dat lukt aardig, want topman Christian De Meyer mag pronken met projecten in Europa, Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika, met opdrachten voor Total, British Gas en Statoil. NU. Op 4 oktober 2016 is de vereffening van de juridische vennootschap Haecon NV afgesloten. Het grootste deel van de activiteiten, inclusief de studieopdrachten en het personeel, zijn begin 2005 overgenomen door Soresma (sinds 2011: Antea), de Belgische dochter van de Nederlandse Oranjewoud-groep. De Meyer werkt later voor de provincie Antwerpen en nog twee jaar voor ingenieursbureau Witteveen+Bos. Nu is hij vooral actief in kennisverenigingen als Acopne (Coastal, Ocean, Port and Navigation Engineering), Pianc (infrastructuur voor watergebonden transport) en ASCE-COPRI (navigatie-engineering). In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.