1 JAAR GELEDEN. Minister van Sociale Zaken Maggie De Block krijgt kritiek op de begroting van de ziekteverzekering. Met 400 miljoen besparingen in het vooruitzicht voor 2016 roeren diverse actoren in de zorg zich. De artsen mopperen, de ziekenhuizen hebben vragen. Ook de ziekenfondsen klagen. De Block verdedigt zich door de vele werven waar ze probeert de ziekteverzekering structureel te hervormen. Daarbij wil ze de patiënt ontzien. Ze is trots op het Toekomstpact dat ze met de geneesmiddelenindustrie sloot. "We zijn blijkbaar het enige land in Europa waar dit is gelukt", zegt de minister.
...

1 JAAR GELEDEN. Minister van Sociale Zaken Maggie De Block krijgt kritiek op de begroting van de ziekteverzekering. Met 400 miljoen besparingen in het vooruitzicht voor 2016 roeren diverse actoren in de zorg zich. De artsen mopperen, de ziekenhuizen hebben vragen. Ook de ziekenfondsen klagen. De Block verdedigt zich door de vele werven waar ze probeert de ziekteverzekering structureel te hervormen. Daarbij wil ze de patiënt ontzien. Ze is trots op het Toekomstpact dat ze met de geneesmiddelenindustrie sloot. "We zijn blijkbaar het enige land in Europa waar dit is gelukt", zegt de minister. NU. De jongste maanden nam de besparingsdruk fors toe op de regering-Michel. Om het gat in de begroting te dichten levert de ziekteverzekering 902 miljoen besparingen. Opnieuw is de logica dat iedereen zijn steentje moet bijdragen en dat de patiënt toch buiten schot blijft. De Block neemt zich ook voor de ziekenhuisfinanciering versneld te hervormen. De kritiek neemt echter toe. Op alle banken: ziekenfondsen, artsen, ziekenhuizen en apothekers. Zelfs de geneesmiddelenindustrie laat voelen dat ze het Toekomstpact wel wil respecteren, maar dat de nieuwe besparingsinspanning niet voor herhaling vatbaar is. 10 JAAR GELEDEN. CEO Jean-Paul Votron drukt alle speculatie over een verkoop van Fortis de kop in: "Fortis staat niet te koop". De grensoverschrijdende consolidatie in de banksector gaf aanleiding tot geruchten in die zin. Citigroup wordt genoemd als geïnteresseerde. Fortis mag dan wel sterk staan in de Benelux, op Europese schaal is het niet meer dan een middelgrote, kwetsbare speler. Door het verspreide aandeelhouderschap dreigt het een makkelijke overnameprooi te worden, oordelen analisten. Votron pareert dat met een ambitieus plan om van Fortis een meer internationale groep te maken. NU. Op één punt heeft Jean-Paul Votron gelijk gekregen: Fortis is niet verkocht. Maar door mee te gaan in de logica van schaalvergroting en internationalisering die de financiële sector op dat moment kenmerkte, ligt de groep mee aan de basis van de noodlottige overname van ABN AMRO. Samen met Santander en RBS biedt Fortis 72 miljard euro voor de Nederlandse bankentrots. Fortis krijgt de financiering niet rond en komt in de zomer van 2008 zelf in de problemen. De groep kapseist. De Belgische bank komt bij BNP Paribas terecht, en de verzekeringsafdeling neemt een doorstart onder de naam Ageas. 20 JAAR GELEDEN. Het consumentenmagazine van Test-Aankoop telt 279.000 abonnees. "Toch zijn we in België op de terugweg", zegt Armand De Wasch, directeur van de uitgever. In 1992 bereikt Test-Aankoop, met 317.000 abonnees, de absolute top. Daarna gaat het bergaf. "Internationaliseren is een noodzaak voor consumentenbonden willen we straks nog aanspraak maken op enige macht." Test-Aankoop is al actief in Spanje, Portugal, Italië en Frankrijk en realiseert in 1995 een omzet van 1,2 miljard Belgische frank, omgerekend 292 miljoen euro, en een nettowinst van 86.000 euro. NU. Test-Aankoop, en vooral de koepel Euroconsumers waarin naast de Belgische ook de Spaanse, Italiaanse, Portugese en Braziliaanse activiteiten zitten, maakt verlies in 2015. De inkomsten komen nog altijd bijna uitsluitend uit de verkoop van abonnementen en die staat onder druk. De organisatie investeert in meer persoonlijk advies, in de uitbouw van groepsaankopen en in alternatieve inkomstenbronnen. Tegelijk wil de nieuwe CEO van Euroconsumers, Ivo Mechels, consumentenorganisaties in heel Europa verenigen om samen de stem van de Europese consument te vertolken. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.