1 JAAR GELEDEN. De federale regering-Michel wil een besparingsregering zijn en daar ontsnapt ook Defensie niet aan. Bedroeg het legerbudget 2,6 miljard euro in 2014, dan zal dat aan het einde van de legislatuur 2,2 miljard euro zijn. Vooral op personeel - 70 procent van het budget - moet worden bespaard. Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) aanvaardt dat, maar kijkt ook verder. Hij stelt voor het budget voor Defensie daarna op te trekken tot 1,6 procent van het bbp in 2030, wat overeenkomt met 6,3 miljard euro. Dat is nog altijd minder dan de 2 procent die de NAVO vraagt tegen 2024.
...

1 JAAR GELEDEN. De federale regering-Michel wil een besparingsregering zijn en daar ontsnapt ook Defensie niet aan. Bedroeg het legerbudget 2,6 miljard euro in 2014, dan zal dat aan het einde van de legislatuur 2,2 miljard euro zijn. Vooral op personeel - 70 procent van het budget - moet worden bespaard. Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) aanvaardt dat, maar kijkt ook verder. Hij stelt voor het budget voor Defensie daarna op te trekken tot 1,6 procent van het bbp in 2030, wat overeenkomt met 6,3 miljard euro. Dat is nog altijd minder dan de 2 procent die de NAVO vraagt tegen 2024. NU. In juni wordt de Strategische Visienota van minister Vandeput goedgekeurd. Daarin staat dat het budget van Defensie tegen 2030 zou stijgen tot 5 miljard euro. Niet de 6,3 miljard die de minister wenst, maar toch nog altijd een verdubbeling van het huidige budget. Enerzijds wordt flink bespaard op personeel en verdwijnen er 7000 militairen. Anderzijds wordt geïnvesteerd in nieuw materieel, waaronder 34 gevechtsvliegtuigen. Daar hangt een prijskaartje van 3,4 miljard euro aan. 10 JAAR GELEDEN. Mavedro, de holding boven de speelgoedketen Dreamland, is de snelste groeier van de duizend Trends Gazellen. Het zusterbedrijf van de supermarktketen Colruyt ziet zijn omzet in vijf jaar tijd verdubbelen tot 117 miljoen euro. "We hebben maar één slogan: we doen alles voor de klant", zegt topman Johan Geeroms. Hij maakte Mavedro minder afhankelijk van speelgoed. Dreamland is met zijn 22 winkels nog veruit de belangrijkste activiteit, maar het assortiment is verbreed. En daarnaast zijn er Dreambaby (babyartikelen) en Dream (geschenkwinkels in de stad). NU. Mavedro is omgedoopt tot Dreamland. De gelijknamige speelgoedketen telt 44 winkels, waarvan twee in Frankrijk. Samen met de 23 Dreambaby-winkels komt de omzet dit jaar op 253 miljoen euro, een stijging met 0,8 procent. Al bij al een goed resultaat. De concurrentie in het speelgoed is heviger door de expansie van Action, en vooral door e-commerce met Bol.com als grote concurrent. Geeroms' opvolger Dirk Berteloot bouwt daarom de webshop van Dreamland verder uit, met in 2013 een uitbreiding van de gratis afhaling van bestellingen naar de meer dan 300 supermarkten van Colruyt Group. 20 JAAR GELEDEN. Gillette lanceert einde 1996 een bod op Duracell, de marktleider in alkalinebatterijen. Trends analyseert de gevolgen voor de batterijenfabriek in Aarschot. De Belgische dochter haalt een omzet van 275 miljoen euro, met 20 miljoen euro nettowinst. Er werken 1100 mensen in Aarschot. Een nieuwe cao maakt meer flexibiliteit mogelijk, met langere werkweken in piekperiodes. De fabriek draait bijna op haar maximale capaciteit, in een vijfdagenritme. De fabriek levert vooral aan de Europese markt, en Aarschot moet kunnen profiteren van de groeiperspectieven in de Gillette-groep. NU. Duracell Batteries is sinds deze winter in handen van Berkshire Hathaway, de holding van de Amerikaanse miljardair Warren Buffett. Aarschot is nog altijd de enige fabriek van de marktleider in alkalinebatterijen in Europa. Maar de activiteiten in Aarschot zijn sterk verminderd. Er werken nog 533 mensen (naast 59 uitzendkrachten), de omzet bedraagt nog 67 miljoen euro. Alkalinebatterijen blijven wel een zeer rendabele activiteit. De nettowinst in Aarschot is nog altijd 20 miljoen euro. De voorbije jaren duiken geruchten op over een sluiting. In 2011 is er een zware herstructurering, met 300 ontslagen. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.