1 JAAR GELEDEN. Experts debatteren over de vraag hoe het verder moet met Europa, dat sukkelt met de Griekse crisis en de vluchtelingenstroom. Een echte politieke unie is een utopie, een Europa met verschillende snelheden lijkt realistischer, met een sterk geïntegreerde eurozone als kern. De sleutel ligt bij de lidstaten: zij zijn bang macht te verliezen bij een Europese aanpak van bijvoorbeeld migratie of vennootschapsbelastingen. Economische groei zou de anti-Europese geest kunnen milderen, maar de private investeringen blijven laag, en veel lidstaten hebben amper marge om de economie te stimuleren.
...

1 JAAR GELEDEN. Experts debatteren over de vraag hoe het verder moet met Europa, dat sukkelt met de Griekse crisis en de vluchtelingenstroom. Een echte politieke unie is een utopie, een Europa met verschillende snelheden lijkt realistischer, met een sterk geïntegreerde eurozone als kern. De sleutel ligt bij de lidstaten: zij zijn bang macht te verliezen bij een Europese aanpak van bijvoorbeeld migratie of vennootschapsbelastingen. Economische groei zou de anti-Europese geest kunnen milderen, maar de private investeringen blijven laag, en veel lidstaten hebben amper marge om de economie te stimuleren. NU. De Britse beslissing in juni om uit de EU te stappen is een historische klap voor Europa. De Europese Commissie probeert zich intussen een houding te geven. Ze geeft geen straf aan Spanje en Portugal voor hun ontsporende begrotingen, maar beveelt Apple wel om 13 miljard euro aan onterechte staatssteun terug te betalen aan Ierland. De lidstaten tonen zich iets constructiever tegenover de unie. De ministers van Buitenlandse Handel scharen zich achter het vrijhandelsverdrag tussen de EU en Canada, en de top van EU-leiders in Bratislava - zonder de Britse premier - verloopt in voorzichtig positieve sfeer. 10 JAAR GELEDEN. Minister van Sociale Zaken Rudy Demotte (PS) kan elke eurocent gebruiken om het gat in zijn begroting te dichten. Hij neemt de bedrijfswagens onder vuur. De CO2-solidariteitsbijdrage brengt 70 miljoen euro op jaarbasis minder op dan gepland. Demotte geeft de RSZ de opdracht om de bedrijven strenger te controleren. Uit berekeningen van Trends blijkt dat sommige werkgevers een extra aanslag van bijna 2000 euro per bedrijfswagen boven het hoofd hangt. Als bedrijven niet kunnen aantonen dat de wagens louter voor beroepsdoeleinden worden gebruikt, krijgen ze een boete. NU. Bedrijfswagens blijven onder vuur liggen als makkelijke melkkoe voor de fiscale hebzucht van Vadertje Staat en als zondebok voor de mobiliteitsproblemen in dit land. De Europese Commissie en de OESO hekelen het fiscale 'gunstregime' van de bedrijfswagen. Begin 2012 voert de regering-Di Rupo nieuwe regelgeving in voor de bedrijfswagens. Het voordeel alle aard (VAA) wordt voortaan berekend op basis van de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde van de wagen. De regering-Michel zet het mobiliteitsbudget in het regeerakkoord. Ook de leasingsector is voor dit alternatief te vinden. 20 JAAR GELEDEN. Trends brengt een uitgebreid portret van Van Hool in Koningshooikt. Bussen, touringcars en industriële voertuigen zijn de kernactiviteiten van de onderneming met haar omzet van 375 miljoen euro en 3925 werknemers. Zeven broers van de tweede generatie houden de touwtjes van de familiale onderneming, met 100 procent verankering in Koningshooikt, in handen. Van Hool werkt stilaan aan de opvolging door de derde generatie. En hoe zal de toekomst van de onafhankelijke speler eruitzien, nu de grote autoreuzen Daimler-Benz, Renault en Volvo zich ook in de bussenmarkt wagen? NU. Van Hool is nog altijd een onafhankelijke, familiale en Vlaamse speler. De groep haalt in 2015 een geconsolideerde omzet van 580 miljoen euro, met 4800 werknemers. Maar die werken niet meer allemaal in België. In de zomer van 2013 opent Van Hool een filiaal in Macedonië. Dat draait volop en heeft 700 werknemers. Het uurloon bedraagt er 4 euro, tegenover 40 euro in België. CEO Filip Van Hool, een telg van de derde generatie, staat sinds 2013 aan het hoofd van de onderneming. In maart dit jaar kondigt het bedrijf aan dat een filiaal in het Limburgse Bree sluit. Dat kost 161 banen. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.