1 JAAR GELEDEN. De internationale beurzen staan in de zomer stevig onder druk. In enkele weken verliezen de westerse beursindexen tot ruim 10 procent. De investeerders beginnen zich ernstige vragen te stellen bij de groei van China. Vooral cijfers die niet door de Chinese overheid worden gestuurd, wijzen op een serieuze vertraging. Dat doet ook twijfels rijzen over de wereldeconomie. Bovendien laten de Amerikaanse bedrijfsresultaten een daling zien. Maar na zo'n forse correctie is het de vraag of aandelen niet opnieuw aantrekkelijk gewaardeerd zijn. Het antwoord is genuanceerd.
...

1 JAAR GELEDEN. De internationale beurzen staan in de zomer stevig onder druk. In enkele weken verliezen de westerse beursindexen tot ruim 10 procent. De investeerders beginnen zich ernstige vragen te stellen bij de groei van China. Vooral cijfers die niet door de Chinese overheid worden gestuurd, wijzen op een serieuze vertraging. Dat doet ook twijfels rijzen over de wereldeconomie. Bovendien laten de Amerikaanse bedrijfsresultaten een daling zien. Maar na zo'n forse correctie is het de vraag of aandelen niet opnieuw aantrekkelijk gewaardeerd zijn. Het antwoord is genuanceerd. NU. De vrees voor de Chinese groei keert begin 2016 nog eens terug. De westerse aandelenmarkten lopen opnieuw averij op. Voor de Europese beurzen komt daar nog eens de schok van de brexit bovenop. Beleggen in Europese aandelen blijkt de afgelopen twaalf maanden het beste beleggingsidee te zijn. Voor de Amerikaanse aandelen is de balans positiever, omdat de brexit er nauwelijks deining veroorzaakt. Zolang de rente historisch laag blijft, er geen nieuwe recessie om de hoek gluurt en er geen groot internationaal conflict losbarst, is een beurscrash nog niet aan de orde. 10 JAAR GELEDEN. Onno van de Stolpe, de CEO van Galapagos, verdedigt het hybride businessmodel van het Belgisch-Nederlandse biotechbedrijf: via zijn dienstendivisie genereert het inkomsten om zijn eigen geneesmiddelenonderzoek te financieren. Maar ondanks de verschroeiende groei van Galapagos - bij de beursgang in 2005 werken er 70 mensen in twee locaties, een jaar later zijn er 330 mensen in negen vestigingen - vertoont de beurskoers een knik. Van de Stolpe benadrukt dat Galapagos nooit zelf producten op de markt zal brengen. "Het traject van eiwit tot geneesmiddel is te duur voor ons." NU. Galapagos stapt in 2014 af van zijn hybride businessmodel. De dienstendivisie is verkocht. Sindsdien focust het bedrijf, dat inmiddels ook noteert op Nasdaq, zich op de ontwikkeling van eigen geneesmiddelen. Het reumamedicijn filgotinib moet het kroonjuweel worden. Even is het nog spannend als het biofarmabedrijf AbbVie, de partner van Galapagos voor de ontwikkeling van filgotinib, afhaakt. Maar Van de Stolpe sluit meteen een nog lucratievere deal met Gilead. De laatste studiefase voor filgotinib is ingezet. Behoudens zware tegenvallers wordt het in 2019 het eerste medicijn dat Galapagos op de markt brengt. 20 JAAR GELEDEN. Hobo Faam, de coöperatieve inkoopvereniging voor zelfstandige handelaars, wil tegen de eeuwwisseling zijn omzet verdubbelen tot 5 miljard Belgische frank, omgerekend 125 miljoen euro. Algemeen directeur Guido Vandenabeele werkt aan de verdere diversificatie. De inkoopvereniging wil op termijn in vijftien retailtakken handelaren verenigen. De focus blijft op non-food. Om de 500 aangesloten zelfstandigen beter te wapenen tegen de grote ketens zet Hobo Faam ook in op samenwerkingen met grotere, buitenlandse sectorgenoten. Via die partners kan het ook huismerken aanbieden. NU. Hobo Faam kampt met verlies en een meerderheid van de overgebleven 150 leden weigert extra geld te storten. Het bedrijf legt in 2001 de boeken neer. Een aantal takken worden nog overgenomen door buitenlandse spelers. Vanden-abeele heeft Hobo Faam in 1999 verlaten. Hij richt daarna Sepia op, samen met zijn vrouw Bärbel Buysse, dat merken helpt met hun marketing en promotie. "Ook tijdens mijn periode waren het al moeilijke, maar weliswaar leerrijke jaren", zegt Vandenabeele. "Het bleek bijzonder lastig om zelfstandigen - de term zegt het eigenlijk al - te verenigen." In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.