1 JAAR GELEDEN. "Vlaanderen is het best bewaarde geheim van Europa", stelt Peter De Wilde, de CEO van Toerisme Vlaanderen. De Wilde maakt de balans op van zijn eerste mandaat van zes jaar als topman van het marketingagentschap van de overheid, dat buitenlandse bezoekers naar Vlaanderen moet helpen lokken. De herdenking van de Eerste Wereldoorlog is een voltreffer voor de Westhoek. De Wilde ontvouwt ook zijn verdere plannen. Het agentschap concentreert zich sterker op hefboomprojecten, zoals de vieringen van Vlaamse meesters en het congrestoerisme. De massatoerist is niet de eerste bekommernis.
...

1 JAAR GELEDEN. "Vlaanderen is het best bewaarde geheim van Europa", stelt Peter De Wilde, de CEO van Toerisme Vlaanderen. De Wilde maakt de balans op van zijn eerste mandaat van zes jaar als topman van het marketingagentschap van de overheid, dat buitenlandse bezoekers naar Vlaanderen moet helpen lokken. De herdenking van de Eerste Wereldoorlog is een voltreffer voor de Westhoek. De Wilde ontvouwt ook zijn verdere plannen. Het agentschap concentreert zich sterker op hefboomprojecten, zoals de vieringen van Vlaamse meesters en het congrestoerisme. De massatoerist is niet de eerste bekommernis. NU. Toerisme Vlaanderen moet alle zeilen bijzetten na de aanslagen van 22 maart en de scherpe buitenlandse kritiek op de aanpak van de terreur in ons land. Dat leidt onder meer tot de campagne #shareoursmile, waarmee de dienst buitenlandse toeristen opnieuw warm wil maken voor een tripje naar Vlaanderen. Het agentschap werkt daarvoor promotiecampagnes uit voor buitenlandse toeristen die met de trein of het vliegtuig komen. Het organiseert bovendien een hoop extra bezoeken voor buitenlandse journalisten en monitort de visie van het buitenland op Vlaanderen als toeristische bestemming. 10 JAAR GELEDEN. In 2006 koopt het Britse durfkapitaalfonds 3i ABX Logistics. Het betaalt slechts 10 miljoen euro plus 80 miljoen herstructureringskosten voor het bedrijf, dat voor 387 miljoen euro in de boeken staat. Met die logistieke dochter van de NMBS wilde spoorbaas Etienne Schouppe anticiperen op de liberalisering van de vervoers- en de postmarkt. Dat is misgelopen, maar consultants beweren dat die strategische optie lang niet verkeerd is. De uitwerking is minder succesvol. Een prijskaartje van 1,5 miljard euro hangt als een molensteen om de hals van de NMBS. NU. Wanneer 3i in 2006 ABX overneemt, heeft de logistieke dochter 10.000 werknemers en een omzet van 2,5 miljard euro. Twee jaar later verkoopt het durfkapitaalfonds het bedrijf aan de Deense logistieke speler DSV. De boekwaarde is dan verdubbeld tot 750 miljoen en er werken nog 6500 mensen in 35 landen. De schuldenlast die de NMBS overhoudt aan het ABX-avontuur, blijft het bedrijf parten spelen. Het Rekenhof rapporteert in 2012 dat NMBS die historische schuld enkel heeft zien toenemen. Dat is niet veranderd. Het spoorwegbedrijf heeft nog altijd moeite om operationeel rendabel te zijn. 20 JAAR GELEDEN. Roularta, De Persgroep, Concentra en De Tijd richten Belgium Online op. BOL wil wereldwijd netwerktoegang leveren en "alle mogelijke elektronische diensten ontwikkelen en commercialiseren". Ook twee Waalse uitgevers en Codenet, Cimad en Telinfo stappen in het kapitaal van 2,5 miljoen euro. Belgium.online.be wil elektronisch bankieren en winkelen beveiligen met Digipass. De winst op de transacties moet inbellen op het netwerk goedkoop maken. "We zullen een ravage aanrichten onder de internetproviders", belooft CEO Ludo Poelaert. NU. De domeinnaam bol.com wordt op 19 december 1997 geregistreerd. BOL is dan acht maanden in vereffening, met nog geen 1000 abonnees. De banken houden online bankieren in eigen hand en beginnen hun eigen netwerk, Isabel. Beroepskrediet doet mee, maar zijn BOL-rekening keldert wanneer het computerblad CM Corporate aan confidentiële informatie geraakt. BOL.com, een filiaal van Ahold, doet wat Belgium Online wilde doen: een marktplaats zijn voor andere handelaren. Nog een ander idee wint veld: toegang bundelen met content. Niet de uitgevers drijven die trend, maar de operatoren. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.