1 JAAR GELEDEN. In afwachting van gesprekken over een nieuw beheerscontract voor De Lijn ventileert directeur-generaal Roger Kesteloot zijn bezorgdheden. Sinds zijn aanstelling in 2010 heeft hij verscheidene besparingsoperaties doorgevoerd. In Trends zegt hij dat voor hem de basismobiliteit gerust op de schop mag. "Een collectief openbaar vervoer bestaat het beste uit een gelaagd systeem", zegt hij. "Een regulier net voedt het kernnet en in de dunbevolkte gebieden of tijdens de hele vroege of late uren, zoek je sy-nergie met alternatieven. Dat kan gaan om belbussen, maar ook om taxivervoer."
...

1 JAAR GELEDEN. In afwachting van gesprekken over een nieuw beheerscontract voor De Lijn ventileert directeur-generaal Roger Kesteloot zijn bezorgdheden. Sinds zijn aanstelling in 2010 heeft hij verscheidene besparingsoperaties doorgevoerd. In Trends zegt hij dat voor hem de basismobiliteit gerust op de schop mag. "Een collectief openbaar vervoer bestaat het beste uit een gelaagd systeem", zegt hij. "Een regulier net voedt het kernnet en in de dunbevolkte gebieden of tijdens de hele vroege of late uren, zoek je sy-nergie met alternatieven. Dat kan gaan om belbussen, maar ook om taxivervoer." NU. De Vlaamse regering heeft het mandaat van Roger Kesteloot voor zes jaar verlengd. Het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) ziet hem als iemand die de mobiliteitsvisie van deze Vlaamse regering kan helpen doordrukken bij De Lijn. Een hogere kostendekkingsgraad en het opschorten van de basismobiliteit zijn daar cruciale elementen van. In de plaats komt het idee van de basisbereikbaarheid en een meer door de vraag gestuurd openbaar vervoer. Voor de toekomst van De Lijn wordt het interessant te zien hoeveel vervoerstaken worden overgelaten aan de privésector. 10 JAAR GELEDEN. "Hollands geheime wapen... is een Belg", titelt Trends. De Belg Jean-François van Boxmeer is een jaar CEO van de Nederlandse brouwer Heineken. Daarvoor krijgt hij de onderscheiding Trends International Manager of the Year. Van Boxmeer werkt al bijna zijn hele leven bij Heineken, sinds 1984. "Dat heeft te maken met het feit dat Heineken wereldwijd actief is. Overal waar je in de wereld in een taxi stapt, kennen ze Heineken", zegt hij. De onderneming haalt in 2005 een omzet van bijna 11 miljard euro en een volume van 19 miljoen hectoliter. NU. Jean-François van Boxmeer staat nog altijd aan het hoofd van Heineken. De onderneming groeit in 2015 naar een omzet van 20,5 miljard euro en een volume van 216 miljoen hectoliter. Heineken is het wereldwijde nummer twee. Na de overname van SABMiller door AB InBev is de nieuwe groep met ruime voorsprong het nummer één. Toch blijft Heineken het meest verkochte internationale merk. In het directiecomité van de Nederlandse brouwer zitten maar liefst vier Belgen. "Daar ben ik hartstikke trots op", zegt Van Boxmeer begin 2015 in Trends. "Het is mooi dat we het zo ver geschopt hebben." 20 JAAR GELEDEN. Het Oost-Vlaamse familiebedrijf Colle is 's werelds grootste producent van lederen zeemlappen. Het bedrijf van de broers Bruno en Frederik Colle boekt een omzet van meer dan 18 miljoen euro en telt 150 werknemers. 80 procent van de zeemlappen wordt geëxporteerd. Behalve over de fabriek in Deinze beschikt de zeemvellenproducent over een leerlooierij in Bratislava. De broers investeren 150.000 euro in Colle Slovakia, er werken 60 mensen. "Dankzij het looien, tegen lage loonkosten in Slowakije, kunnen we de activiteiten in Deinze bestendigen", stelt Bruno Colle. NU. In 2004 gaat de zeemvellenfabrikant Colle in vereffening. De industriële site in Deinze blijkt zwaar vervuild door de jarenlange looierijactiviteiten. De projectontwikkelaar De Kortrijkse Toren uit Deinze saneert het terrein en vormt de oude zeemvellenfabriek om tot een shoppingcentrum met een oppervlakte van 23.000 vierkante meter. Op 21 november 2015 gaat Driespoort Shopping Deinze open. Bekende retailers als Action, Albert Heijn en Kruidvat vinden de weg naar de nieuwe site. Volgens Hendrik De Keukeleire, de zaakvoerder van De Kortrijkse Toren, werken er 200 mensen. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.