1 JAAR GELEDEN. Het aanbod van nieuwe huurwoningen neemt voor het eerst in jaren toe, stelt het Grote Woononderzoek 2013 van het Steunpunt Wonen. Nauwelijks 2 procent van de verhuurders noemt zijn relatie met zijn huurders slecht tot zeer slecht, terwijl meer dan 80 procent van de huurders zijn relatie met zijn verhuurder bestempelt als goed tot zeer goed. Volgens het onderzoek daalt het aandeel van de eigenaars op de Vlaamse woonmarkt voor het eerst in decennia. Het aandeel van de privéhuurders is gestegen van 18,5 procent in 2005 naar 20,4 procent in 2013.
...

1 JAAR GELEDEN. Het aanbod van nieuwe huurwoningen neemt voor het eerst in jaren toe, stelt het Grote Woononderzoek 2013 van het Steunpunt Wonen. Nauwelijks 2 procent van de verhuurders noemt zijn relatie met zijn huurders slecht tot zeer slecht, terwijl meer dan 80 procent van de huurders zijn relatie met zijn verhuurder bestempelt als goed tot zeer goed. Volgens het onderzoek daalt het aandeel van de eigenaars op de Vlaamse woonmarkt voor het eerst in decennia. Het aandeel van de privéhuurders is gestegen van 18,5 procent in 2005 naar 20,4 procent in 2013. NU. De verkoop van woningen aan investeerders ondersteunt de prijzen nog altijd op de nieuwbouwmarkt. In 2015 daalt de prijs van bestaande woningen echter. Dat komt volgens vastgoedexperts deels door de toegenomen wettelijke verplichtingen voor de isolatie, de energienormen en de veiligheid. De opbrengst van nieuwbouwwoningen krijgt in bepaalde segmenten een tik. De nakende zeepbel heeft te maken met te hoge prognoses die familiale vermogensplanners hebben gemaakt (3 % opbrengst in plaats van de werkelijke 1 %). Die zijn soms zelf betrokken partij in de ontwikkeling van vastgoed. 10 JAAR GELEDEN. In een interview met Trends benadrukt Johnny Thijs dat de ommezwaai bij De Post is ingezet. Hij zit vier jaar aan het roer van de posterijen en is volop bezig met een veranderingstraject bij het overheidsbedrijf. Post Danmark profileert zich als nieuwe aandeelhouder en dat helpt volgens de CEO om de ommezwaai van het postbedrijf op de rails te zetten. Nog volgens Thijs zijn niet de invoering van postpunten of de herschikking van de postrondes in de Georoute de belangrijkste veranderingen. "De grootste ommezwaai ligt in het niet-zichtbare: het verbeteren van de procesefficiëntie." NU. Thijs is niet langer de CEO van de Belgische posterijen en Post Danmark is ook geen aandeelhouder meer. Toch is het beursgenoteerde en herdoopte bpost in goeden doen. De klassieke brievenpost staat nog altijd onder druk, maar de procesefficiëntie en het veranderingsdenken behoren tot het DNA van het overheidsbedrijf. Bpost zet volop in op pakjes en e-commerce. CEO Koen van Gerven is zelfs op het overnamepad. Volgens hem moet bpost blijven diversifiëren. In een interview in Trends ziet hij ruimte voor een expansie naar het buitenland. "De digitalisering verandert onze wereld in een dorp." 20 JAAR GELEDEN. De Oost-Vlaamse voedingsproducent Ter Beke koopt vier voedingsbedrijven van Unilever - drie in België en één in Parijs. De overnameprijs bedraagt 25 miljoen euro en Ter Beke krijgt er 50 miljoen euro omzet bij. De Oost-Vlamingen lijven Waalse producenten van patés, salami's en worsten in, maar ook makers van lasagne, pizza en macaroni. De helft van de omzet van het Belgische nummer twee in vleeswaren komt daardoor voortaan uit Wallonië. Gedelegeerd bestuurder Luc De Bruyckere leidt een beursgenoteerde onderneming met een omzet van 175 miljoen euro. NU. Ter Beke haalt in 2015 bijna 400 miljoen euro omzet. De onderneming produceert nog altijd fijne vleeswaren en verse bereide gerechten. In eigen land is Ter Beke de marktleider in vleeswaren, met onder meer salami, gevogelte en kookhammen. In Groot-Brittannië zijn de Oost-Vlamingen het nummer één op de patémarkt. Ook de divisie bereide gerechten groeit flink, met merken als Come a Casa en Vamos. Ter Beke is de marktleider in koelverse lasagne in Europa. De onderneming, die sinds 2013 wordt geleid door CEO Dirk Goeminne, heeft zeven fabrieken en telt 1650 werknemers. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.