1 JAAR GELEDEN. De beslissing van de Europese Centrale Bank te beginnen met een soepel geldbeleid brengt een internationale koopgolf voor Europese aandelen op gang. De aankondiging van Mario Draghi doet flink wat kapitalen van de Verenigde Staten naar Europa stromen. Ook omdat de hausse in de VS al veel langer duurt en veel forser is en de Federal Reserve het maandelijkse inkoopprogramma van obligaties heeft stopgezet en alludeert op een eerste renteverhoging in de loop van 2015. Voor Europese investeerders is de ECB-beslissing het sein om voluit de kaart van de Europese aandelen te trekken.
...

1 JAAR GELEDEN. De beslissing van de Europese Centrale Bank te beginnen met een soepel geldbeleid brengt een internationale koopgolf voor Europese aandelen op gang. De aankondiging van Mario Draghi doet flink wat kapitalen van de Verenigde Staten naar Europa stromen. Ook omdat de hausse in de VS al veel langer duurt en veel forser is en de Federal Reserve het maandelijkse inkoopprogramma van obligaties heeft stopgezet en alludeert op een eerste renteverhoging in de loop van 2015. Voor Europese investeerders is de ECB-beslissing het sein om voluit de kaart van de Europese aandelen te trekken. NU. Tot april-mei 2015 is er een rush op Europese aandelen. In vier maanden klimmen de meeste Europese beursindexen 20 procent, terwijl de Amerikaanse beursindexen stagneren. In de zomer keert het tij met de toenemende zorgen over China. De vrije val van de olie- en andere grondstoffenprijzen en zorgen om de Europese banken verklaren waarom de meeste Europese beursindexen nu 15 tot 20 procent lager staan dan een jaar geleden. Het feest op de Europese aandelenmarkten begin vorig jaar geeft dus enkel een fraai rendement op (zeer) korte termijn, maar is intussen uitgegroeid tot een kater. 10 JAAR GELEDEN. Het Franse energiebedrijf Suez kondigt de fusie met Gaz de France aan. Zo wil het een overname door het Italiaanse Enel vermijden. De fusie dreigt de concurrentie op de Belgische markt te fnuiken, omdat Gaz de France de enige serieuze concurrent van de Suez-dochter Distrigas is in gas, en een kwart heeft in SPE, het nummer twee voor elektriciteit na Electrabel. De Belgische activiteiten zijn goed voor 70 procent van de energietak van Suez. Daniël Termont, voorzitter van de gemeentelijke holding Publigas, wil dat de gemeentes de meerderheid krijgen in de gasnetbeheerder Fluxys. NU. De fusie wordt in 2008 afgerond. Suez brengst zijn milieutak naar de beurs, al behoudt het 35 procent van de aandelen. De gasverdeler Distrigas belandt in 2008 bij het Italiaanse Eni. Met de uitstap uit de hoogspanningsnetbeheerder Elia en de gasnetbeheerder Fluxys in 2010, en uit de intercommunales achter de distributienetbeheerder Eandis in 2014, weegt België steeds minder zwaar in de fusiegroep. GDF Suez gebruikt Tractebel als springplank voor een internationale uitbouw. Het bedrijf, in april herdoopt in Engie, overweegt de Belgische en Nederlandse activiteiten naar de beurs te brengen. 20 JAAR GELEDEN. Trends bericht over de moeilijke positie bij de Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker. Ondanks een nakend faillissement is er geen stakingsgolf. De onderneming met haar 7600 banen heeft DASA, een dochter van de autoproducent Daimler-Benz, als belangrijkste aandeelhouder. Maar die wil niet langer geld steken in de vliegtuigbouwer. De Nederlandse regering, toen eigenaar van 22 procent van de aandelen, stopt Fokker een overbruggingskrediet toe van 225 miljoen gulden. Daarmee kan de onderneming verder tot begin maart 1996. Er zijn bovendien diverse kandidaat-overnemers. NU. In maart 1996 gaat Fokker failliet. Maar het bedrijf kent al gauw een verrijzenis. Diverse onderdelen van de onderneming worden door anderen gekocht. Het Nederlandse conglomeraat Stork neemt de belangrijkste vliegactiviteiten over. Vandaag heet de onderneming opnieuw Fokker Technologies. Het is een dochter van het Britse GKN, een Britse beursgenoteerde industriële groep. In 2015 verkoopt Fokker Technologies 50 vliegtuigen. Er werken 4900 mensen. De onderneming maakt ook diverse onderdelen voor 75 vliegtuigtypes wereldwijd. In 2014 haalt de onderneming een omzet van 758 miljoen euro. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.