1 JAAR GELEDEN. De beperking van de Vlaamse woonbonus hangt als een zwarte wolk boven de woningmarkt. Kranten koppen dat de huizenverkoop volgend jaar instort. Vastgoedanalisten voorspellen een lichte prijsdaling van 3 à 10 procent, eventueel 15 procent. Niemand verwacht een onmiddellijke daling, wel een vertraging, omdat in de tweede helft van 2014 de kopers de aankoop van een huis versnellen om nog van de ruime woonbonus te genieten. Ze profiteren ook van de historisch lage rente. Vreemd: ook de jongste maanden stijgt de verkoop, hoewel het fiscale voordeel dan niet meer verwerkt kan worden.
...

1 JAAR GELEDEN. De beperking van de Vlaamse woonbonus hangt als een zwarte wolk boven de woningmarkt. Kranten koppen dat de huizenverkoop volgend jaar instort. Vastgoedanalisten voorspellen een lichte prijsdaling van 3 à 10 procent, eventueel 15 procent. Niemand verwacht een onmiddellijke daling, wel een vertraging, omdat in de tweede helft van 2014 de kopers de aankoop van een huis versnellen om nog van de ruime woonbonus te genieten. Ze profiteren ook van de historisch lage rente. Vreemd: ook de jongste maanden stijgt de verkoop, hoewel het fiscale voordeel dan niet meer verwerkt kan worden. NU. De daling op de woningmarkt blijft uit. In de eerste helft van 2015 stabiliseert de prijs van de woningen, behalve die van villa's. Het aantal transacties gaat slechts licht achteruit, als compensatie van de rush op de woningmarkt eind 2015. Alsof het perfect getimed is, compenseert de rentedaling volledig de vermindering van de woonbonus. Ook blijven investeerders in verhuurwoningen bij gebrek aan alternatief de prijs ondersteunen. Zodra de rente stijgt, zal de betaalbaarheid van de woning afnemen, ook al omdat de hogere energienormen bouwen steeds duurder maakt. 10 JAAR GELEDEN. 2005 is een topjaar voor het beursgenoteerde Umicore, dat wordt geleid door Thomas Leysen. De koers verdubbelt bijna, en Umicore heeft voldoende munitie in huis voor een volgende expansie. Alleen worstelt het bedrijf met een probleem: niemand weet precies wat het eigenlijk doet. Umicore, dat midden jaren negentig nog diep in de penarie zat, heeft een lange weg afgelegd. In 2005 verzelfstandigt het bedrijf de koperafdeling tot Cumerio. Trends voelt Leysen aan de tand over de evolutie van Umicore van metaalsmelter en koloniale mijnbouwgroep tot modern materiaaltechnologiebedrijf. NU. Leysen verzelfstandigt in 2007 ook zijn meest cyclische activiteit, de zinkdivisie. Dat leidt tot het ontstaan van het nu nog altijd beursgenoteerde Nyrstar. In 2008 wordt Leysen voorzitter van het VBO en geeft hij de leiding van het bedrijf door aan zijn vroegere CFO, Marc Grynberg. Onder zijn leiding is Umicore vooral actief als recycleerder van edelmetalen en als producent van autokatalysatoren en van basismaterialen, voor onder meer herlaadbare batterijen voor gsm's, laptops en hybride en elektrische auto's. 20 JAAR GELEDEN. De Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM) stuurt de positionering van Ka2 bij. Die zender is nog geen jaar oud en is opgestart om VT4 te counteren. De concurrent doet het beter bij jongere kijkers dan Ka2. Het vlaggenschip VTM heeft een algemeen profiel met vrij veel ouderen. Veel adverteerders vinden dat niet interessant en gaan voor een kleiner, maar jonger bereik. VTM en Ka2 kunnen daardoor klappen krijgen. De omzet dreigt op omgerekend 151 miljoen euro te blijven. In een jaar verdubbelt het marktaandeel van VT4 en daardoor kan het op meer reclame-inkomsten aanspraak maken. NU. Het bedrijf heet nu Medialaan. Het heeft belangrijke radio-activiteiten opgezet en realiseert een jaaromzet van ruim 300 miljoen euro. Ka2 verandert in 2BE en blijft zich richten tot jonge volwassenen. VTM heeft ook een jonger publiek opgezocht, onder meer via K3 zoekt K3 en andere talentshows. Dat is de beste verdediging tegen Vier, de nieuwe naam voor VT4, na de overname door De Vijver. Het initiële plan van die laatste om kijkers weg te lokken bij de openbare omroep en nog meer adverteerders bij Medialaan blijkt te ambitieus. Maar Vier blijft een te duchten concurrent door zijn jongere bereik. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.