1 JAAR GELEDEN. Trends interviewt in het hoofdkantoor van Volvo Cars in Göteborg twee Vlamingen. Alain Visser is de verkoopdirecteur. Geert Bruyneel bewaakt de leverancierskwaliteit en is verantwoordelijk voor de logistieke keten. "De toekomst van de fabriek in Gent staat niet ter discussie. Ik blijft dat graag herhalen", zegt Visser. "Volvo zit in een luxepositie. We zijn een vrij kleine producent, maar we kampen als een van de weinige niet met overcapaciteit. Integendeel, we moeten onze capaciteit uitbreiden. Met onze huidige productiecapaciteit kunnen we nooit ons streefdoel van 800.000 wagens in 2019-2020 halen."

NU. Alain Visser is nu marketing- en verkoopdirecteur van Geely, de Chinese autoproducent van de Chinese eigenaar van Volvo Cars, Li Shufu. En de fabriek in Gent? Die zal inderdaad blijven bestaan. Gent wordt vanaf 2017 de enige fabriek van Volvo Cars die de kleinere modellen zal bouwen, de opvolger van de V40. Daarvoor wordt 200 miljoen euro geïnvesteerd in de fabriek. Voor de 5500 werknemers zouden de jaren 2016 en 2017 grotendeels overgangsjaren worden, met soms economische werkloosheid. Die periode zal in het teken staan van de omschakeling naar de bouw van het nieuwe model.

10 JAAR GELEDEN. De VDAB, met zijn nieuwe topman Fons Leroy, krijgt goede punten voor zijn sluitende aanpak van de werkloosheid. Die aanpak bestaat erin dat de VDAB elke werkloze binnen de zes maanden een begeleidings- of opleidingsaanbod moet geven. Uit de cijfers van januari 2002 tot augustus 2004 blijkt dat dat bij 87 tot 92 procent van de volwassen instromers in de werkloosheid is gelukt. Een score van 92 procent betekent dat slechts acht op de honderd instromers twaalf maanden later in de langdurige werkloosheid terechtkomen zonder een begeleidingstraject gekregen te hebben.

NU. De VDAB heeft de begeleiding van werklozen uitgebreid. De focus ligt nu op oudere werknemers. Aanvankelijk spoorde de VDAB werklozen tot 52 jaar aan te solliciteren of aangepast werk te aanvaarden. In april 2011 werd dat 55 jaar. In juni 2012 schoof het op tot 58 jaar. Sinds een paar jaar is dat 60 jaar. Zo steeg de werkzaamheidsgraad van 55-plussers van 29 procent in 2000 naar 41 procent vandaag. Sinds de zesde staatshervorming is de VDAB niet enkel bevoegd voor de begeleiding van de werklozen, maar neemt hij ook de controle over van de RVA. In theorie, want in de praktijk doet de RVA dat nog altijd.

20 JAAR GELEDEN. In 1995 is Johnson Controls Automotive in Geel de snelste groeier onder de grote ondernemingen. In 1989 startte het bedrijf met de productie van autozetels voor Opel. In 1994 was de omzet geklommen naar 144 miljoen euro, gemaakt door 648 werknemers. De reden achter het succes is het just-in-timeprincipe: tussen bestelling en levering zitten maximaal 45 minuten. "Wij bouwen het product terwijl de wagen al op de lijn staat", meldt algemeen directeur René Behiels. Na Opel volgen Nissan, Toyota en Ford.

NU. Johnson Controls Automotive in Geel gaat dicht in 2010. Met de sluiting van de Opel-fabriek in de Antwerpse haven wordt ook de fabriek in Geel overbodig. 180 werknemers verliezen hun baan. De Amerikaanse groep Johnson Controls heeft wel elders nog fabrieken in België. In Assenede, bij de fabriek van Volvo Cars, maakt de onderneming als toeleveraar materiaal voor de Zweeds-Chinese autoproducent. De onderneming in Assenede telt vorig jaar 653 werknemers en haalt een omzet van 501 miljoen euro. Een deel van de activiteiten, de interieurbekleding, wordt vorige zomer verkocht aan Volvo Cars.

In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.