1 JAAR GELEDEN. De inflatie in ons land zakt in september 2014 tot -0,1 procent. Het is de eerste prijsdaling sinds 2009 en ze is grotendeels te wijten aan de lagere energie- en fruitprijzen. In de eurozone ligt de inflatie nog nipt boven het nulpunt. Toch zit de schrik voor deflatie er goed in. Deflatie is een algemene prijsdaling die ertoe leidt dat consumenten hun aankopen uitstellen, waardoor de bedrijven en de economie minder goed draaien. Het voorbeeld van Japan toont aan dat het heel moeilijk is uit een negatieve spiraal van deflatie te geraken.

NU. In de eurozone dalen de prijzen in september met 0,1 procent tegenover een jaar geleden. België is de uitzondering, met een inflatie van 1,06 procent in september, het hoogste peil sinds januari 2014. Dat komt doordat de regering-Michel in september een einde heeft gemaakt aan de tijdelijke verlaging van de btw op elektriciteit. Dat effect sijpelt door in de index van de consumentenprijzen. De lagere btw tempert de inflatie in de periode april 2014 tot april 2015. Doordat de btw op elektriciteit opnieuw stijgt van 6 naar 21 procent, worden de Belgische inflatiecijfers nog opgeklopt tot en met augustus 2016.

10 JAAR GELEDEN. Trends ontvouwt de toekomstplannen van Zaventem. De luchthaven staat in de belangstelling door discussies over de geluidshinder met de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Een jaar voordien is de Australische investeerder Macquarie de hoofdaandeelhouder geworden. Er waait een nieuwe wind door de directiekamers van de luchthavenuitbater Brussels International Airport Company (BIAC). De winst moet omhoog, al is die met een bedrijfswinstmarge van 30 procent (94 miljoen euro bedrijfswinst op een omzet van 314 miljoen euro) meer dan behoorlijk.

NU. De luchthavenuitbater heet Brussels Airport Company. De winst steeg het voorbije decennium verder: er is maar liefst 38 procent bedrijfswinstmarge, of 183 miljoen euro bedrijfswinst op een omzet van 480 miljoen euro. Dat maakt van de luchthavenuitbater een rendabeler bedrijf dan de bejubelde Belgische brouwer AB InBev. 22 miljoen passagiers passeren in de luchthaven in 2014, een record. Ook de vastgoedontwikkeling is volop aan de gang. Vanaf volgend jaar huist consulent Deloitte met 2000 medewerkers in het nieuwe Gateway-gebouw, boven op de vertrek- en aankomsthal.

20 JAAR GELEDEN. De Post krijgt concurrentie. IBM Belgium verwerkt al 20.000 elektronische boodschappen per maand en overweegt de overstap naar Lotus Notes. E-mail is standaard in Windows 95. Aanhangsels zijn een nieuwigheid. Vakbladen schrijven over het Multipurpose Internet Mail Extensions-protocol (MIME) en over de beperkingen van de 7-bits ASCII-karakterset. Agfa-Gevaert broedt op software om de vloed aan e-mails automatisch te verwerken. Het Amerikaanse Interactive lanceert reclame via e-mail. Een verbinding van 64 kilobit per seconde naar het internet kost bedrijven 10.000 euro per jaar.

NU. Radicati schat het aantal e-mails op 205 miljard per dag, het aantal gebruikers op 2,6 miljard. Dat is gerekend zonder de 1,4 miljard mobiele gebruikers en zonder instant messaging. De groei van die diensten is nauwelijks bij te houden. Whatsapp heeft nu meer dan 900 miljoen actieve gebruikers, Messenger meer dan 700 miljoen, het Chinese WeChat ongeveer 700 miljoen. Telefonie en sms hebben altijd geld gekost. Daarentegen slaagt de telecomindustrie er niet in elektronisch geschreven boodschappen betalend te maken. Ondertussen krimpt de Belgische brievenpost bij bpost dit jaar met 6 procent.

In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.