1 JAAR GELEDEN. Dominique Leroy is een halfjaar CEO van Belgacom. Ze schetst haar ambities: tegen 2016 moet Belgacom weer duurzaam groeien. Het bedrijf moet flexibeler en eenvoudiger zijn, klantgerichter en met minder kosten. Het dividend gaat omlaag. De investeringen stijgen tot 900 miljoen euro per jaar. Nieuwe activiteiten moeten de krimpende inkomsten uit vaste telefonie opvangen. "Belgacom moet een aanbieder van gebruiksgemak worden. Onze toegevoegde waarde is eenvoud", zegt ze. En ook: "Op termijn moeten we bekijken hoe je meer bundels van globale diensten aanbiedt dan producten."
...

1 JAAR GELEDEN. Dominique Leroy is een halfjaar CEO van Belgacom. Ze schetst haar ambities: tegen 2016 moet Belgacom weer duurzaam groeien. Het bedrijf moet flexibeler en eenvoudiger zijn, klantgerichter en met minder kosten. Het dividend gaat omlaag. De investeringen stijgen tot 900 miljoen euro per jaar. Nieuwe activiteiten moeten de krimpende inkomsten uit vaste telefonie opvangen. "Belgacom moet een aanbieder van gebruiksgemak worden. Onze toegevoegde waarde is eenvoud", zegt ze. En ook: "Op termijn moeten we bekijken hoe je meer bundels van globale diensten aanbiedt dan producten." NU. Belgacom heet Proximus. De make-over verloopt zonder complicaties. De vereenvoudiging en de investeringen gaan door. De belegger slikt het lagere dividend. Hij warmt zich op aan de eerstekwartaalcijfers, met 5,5 procent groei -- al wijst CEO Dominique Leroy daar op de impact van eenmalige factoren. Met een prijsverhoging voor oudere bundels en producten stuurt ze klanten naar ruimere abonnementen. Die hebben typisch een lager verloop en dus ook lagere kosten. Met Sandrine Dufour, afkomstig van Vivendi en SFR, heeft Proximus nu een CFO met een ruime ervaring in de ontwikkeling van nieuwe diensten. 10 JAAR GELEDEN. Filiep Libeert, de nieuwe CEO van de tapijtgroep Domo, zet de chemiedivisie van de textielgroep -- goed voor 560 miljoen euro omzet, of bijna twee derde van de groepsomzet -- in de etalage. Dat moet de groep van Jan De Clerck in staat stellen zich verder te concentreren op haar twee andere divisies: Floorcoverings en Fibres & Yarns. Met de verkoop van Chemicals & Polymers wil Domo zijn balans verstevigen om een rol te spelen in de herstructurering van de Europese vloerbekledingssector. "We willen actief aan de consolidatiebeweging deelnemen", stelt topman Libeert in Trends. NU. Een halfjaar na de aankondiging wordt de verkoop van de chemie- en polymerenpoot afgeblazen, omdat de geboden prijs te laag lag. In 2006 stapt Gregory De Clerck, de oudste zoon van Jan, in het bedrijf. De groep wordt opgesplitst in drieën: Domo Industries (tapijt), Domo Chemicals en de vastgoedtak Alinso. In 2010 verkoopt Domo de vloerbekledingsactiviteiten aan Balta. Domo Investment Group is actief in drie domeinen: de chemiepoot Domo Chemicals is gevestigd in Duitsland, Alinso Group is als vastgoedontwikkelaar actief in België en Roemenië, en Dovesco investeert als private-equityspeler in kmo's. 20 JAAR GELEDEN. Noël Steen, de organisator van Rock Torhout, wil met de winst van het festival nieuwe bedrijfsactiviteiten uitbouwen. Hij investeert 1,5 miljard euro in de exploitatie van het Kasteel d'Aertrycke. Het moet een ontmoetingsplaats voor zakenmensen worden, met een sterrenrestaurant, ruimte voor seminars en een hotel. Rock Torhout, de tweelingbroer van Rock Werchter, vertegenwoordigt in 1995 een omzet van 1,9 miljoen euro. Herman Schueremans van Rock Werchter bepaalt de affiche, Steen staat in voor de organisatie van het luik in Torhout. Het dubbelfestival is een van de meest succesvolle in Europa. NU. In 1998 vindt de laatste editie van Rock Torhout plaats. Enkele maanden later beslist Herman Schueremans, die in zee is gegaan met het Amerikaanse Clear Channel, om het festival enkel nog in Werchter te laten doorgaan. Steen probeert een nieuw festival te lanceren in Torhout, maar de opkomst valt tegen. Als de hotelactiviteit van Kasteel d'Aertrycke na 9/11 in de klappen deelt, legt Steen in 2003 de boeken van Rock Torhout neer. "De spaarpot waarvoor we twintig jaar hebben gewerkt, is niet meer", verklaart hij. Steen is sinds 2005 projectmedewerker bij de Brugse culturele vzw Brugge Plus. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.