1 JAAR GELEDEN. De voertuigenbouwer Van Hool toont zijn vestiging in Skopje, de hoofdstad van Macedonië. De gloednieuwe fabriek is een investering van 30 miljoen euro (waarvan 17 miljoen subsidies). "We hebben van nul een droomfabriek gebouwd, met een ideale productiestroom en met medewerkers die zich helemaal geven", vertelt CEO Filip Van Hool aan Trends. 450 werknemers hebben een 40-urige werkweek. In het eerste jaar wordt een productie gepland van 300 bussen, voor de Verenigde Staten. Van Hool roemt de hoge productiviteit, de technisch geschoolde werknemers en de kennis van het Engels.
...

1 JAAR GELEDEN. De voertuigenbouwer Van Hool toont zijn vestiging in Skopje, de hoofdstad van Macedonië. De gloednieuwe fabriek is een investering van 30 miljoen euro (waarvan 17 miljoen subsidies). "We hebben van nul een droomfabriek gebouwd, met een ideale productiestroom en met medewerkers die zich helemaal geven", vertelt CEO Filip Van Hool aan Trends. 450 werknemers hebben een 40-urige werkweek. In het eerste jaar wordt een productie gepland van 300 bussen, voor de Verenigde Staten. Van Hool roemt de hoge productiviteit, de technisch geschoolde werknemers en de kennis van het Engels. NU. Filip Van Hool is in zijn nopjes met de fabriek in Skopje. Dat bevestigt hij tijdens de Trends Inside Lunch op 2 april. "We maakten geen winst meer in België. We moesten Van Hool redden. Dat deden we via onze vestiging in Macedonië. Produceren in België betekent verlies maken". In Skopje draait de fabriek op volle toeren. Het aantal werknemers, met toeleveraars, bedraagt al 700. De fabriek heeft een maximale productiecapaciteit van 450 bussen per jaar. "Maar we gaan naar een capaciteit van 600 tot 700 bussen per jaar." 10 JAAR GELEDEN. Bpost heet nog De Post. Drie jaar nadat Johnny Thijs CEO van het overheidsbedrijf is geworden, zoekt hij een partner voor 's lands posterijen. Buitenlandse postbedrijven tonen interesse en Thijs zet hoog in. "Ik droom van een jonge, mooie bruid met een zak vol geld", vertelt hij aan Trends. Het postbedrijf is in die jaren nog op zoek naar het juiste antwoord op de dalende postvolumes. Het zaadje van het latere succes is geplant: Thijs betoogt dat een reorganisatie kan gebeuren met natuurlijke afvloeiingen. Op die manier hoopt hij de posterijen voor te bereiden op buitenlandse competitie. NU. Bpost op de beurs. In 2005 komen Danske Post en CVC Funds aan boord als partners. In 2008 neemt de private-equityspeler het aandelenpakket van Danske Post over. Via de beursgang in 2013 doet CVC zijn participatie in twee stappen van de hand. Bpost is nog voor 51 procent van de Belgische staat. De rest van de aandelen noteert op de beurs. CEO Koen Van Gerven probeert nog altijd de leeftijdspiramide te benutten bij reorganisaties. Al lijkt bpost dit jaar bij de reorganisatie van de centrale diensten voor het eerst op de limieten van dat recept te botsen. Hoeveel ontslagen er vallen, is nog onduidelijk. 20 JAAR GELEDEN. Guido Dumarey is 34. Met zijn oudere broer Walter runt hij PI Holding, het latere Punch International. 8 toeleveringsbedrijven, 30 miljoen omzet, 425 personeelsleden. Honderd van hen werken in Trnava, Slowakije, voor een Duitse Gründig-fabriek die PI zopas voor 6 miljoen euro heeft verhuisd. Het uurloon in Duitsland is 18 euro, in Trnava 114 cent. Door de overname van de modellenmakerij van Philips Leuven en van het Nederlandse MIC neemt PI ook de ontwerpfase in handen. "Jong en zot, zo zijn we", grijnst Guido Dumarey, die net om een weddenschap met enkele Philips-mensen de marathon van Londen heeft gelopen. NU. Punch International heet Iep Invest en vecht voornamelijk nog juridische geschillen uit met Guido Dumarey. De ondernemer is terug bij zijn passie, de automobiel. Via Punch Metals International, 271 miljoen opbrengsten in 2013, is hij eigenaar van de voormalige GM-fabriek Punch Powerglide in Straatsburg. Die maakt onder licentie van ZF achttrapsautomaten voor BMW, Audi en anderen. De productiecapaciteit wordt verdubbeld tot 400.000 stuks tegen eind 2016. Het aantal jobs stijgt met 200 tot 1350, belooft Dumarey bij een bezoek van de Franse minister van Economie. Punch Metals in Hamont-Achtel is onlangs aan het management verkocht. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.