In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.
...

In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden. 1 jaar geleden. In vergelijking met andere disciplines is het wielrennen een ondergefinancierde sport. Een topwielerploeg met een budget van 15 miljoen euro heeft economisch hetzelfde gewicht als een voetbalploeg van de omvang van AA Gent. Maar het grote geld van de tv-inkomsten komt terecht bij organisatoren zoals ASO, de eigenaar van de Ronde van Frankrijk, en niet bij de ploegen. Die overleven enkel bij de gratie van hun sponsors. Wielerploegen proberen samen te werken om een deel van de koek binnen te rijven, maar dat lukt niet. Nu. Dopingschandalen, vooral dat rond Lance Armstrong, hebben grote wielersponsors zoals Rabobank doen afhaken. Wielerploegen moeten het meer en meer hebben van rijke individuele financiers zoals Zdenek Bakala, de Tsjech die samen met Marc Coucke de ploeg Omega Pharma-QuickStep financiert. Bakala wil het professionele wielrennen ook ombouwen tot een soort van Champions League, waarbij ploegen toegang krijgen tot de uitzendrechten. Maar daar zijn de organisatoren niet voor gewonnen. 10 jaar geleden. De Vlerick-school viert haar vijftigste verjaardag. Ze is een begrip in Vlaanderen, net als het netwerk van de alumni, de Vlerick-boys. De bekendste zijn Louis Verbeke, Luc De Bruycker, Ronald Everaert en Luc Vansteenkiste. De alumni hebben bijgedragen tot de professionalisering van het Vlaamse bedrijfsleven en zitten in elkaars raden van bestuur. Het imago van het netwerk krijgt wel een stevige knauw door Lernout & Hauspie. Veel Vlerick-boys hebben geld gestoken in het spraaktechnologiebedrijf dat aan fraude ten onder gaat. Nu. Kort na het gouden jubileum van de school krijgt het Vlerick-netwerk een nieuwe klap te verwerken. Jan Coene, de CEO van de weefgetouwenproducent Picanol en de voorzitter van de Vlerick-alumni, komt in opspraak door zijn exorbitante salaris en moet terugtreden. De kritiek op het ons-kent-ons-wereldje van de Vlerick-boys neemt toe. Figuren uit het netwerk geven toe dat het niet meer van deze tijd is in elkaars raden van bestuur te zitten. Het alumninetwerk is diffuser en internationaler geworden. 20 jaar geleden. 'Fortis, het ijzersterke rolmodel'. Aan het begin van de jaren negentig is iedereen het erover eens dat het huwelijk van de verzekeraars AG en Amev een succes is. Het is bovendien een Belgisch-Nederlandse alliantie -- een verademing voor een land dat het gewoon is geraakt dat zijn kroonjuwelen worden verpatst aan de Fransen. Eenheid van bestuur, eenheid van strategie, en de Benelux als bindmiddel: Fortis wordt de illustratie van het Scandinavische groeimodel in de Benelux genoemd. AG en Amev willen eerst samen groeien op hun thuismarkt, om daarna internationaal uit te breken. Nu. Fortis blijft een hele tijd op koers. Om de verzekeringsproducten te slijten, wordt ingezet op het bank-verzekeren. De ASLK en de Generale Bank worden opgeslorpt, waardoor het zwaartepunt van de groep in België ligt. In de jaren 2000 trekt Fortis steeds verder de wereld in. Steeds meer activiteiten, steeds meer expansie, steeds gesofisticeerder producten. Onder CEO Jean-Paul Votron gaan het overzicht, de focus en de realiteitszin verloren. De beoogde overname van ABN Amro wordt het Waterloo van Maurice Lippens. De balans van de groep blijkt niet bestand tegen de schokken op de Amerikaanse vastgoedmarkt.