In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.
...

In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden. 1 jaar geleden. De topman van Telenet, Duco Sickinghe, wordt bij zijn vijfde nominatie verkozen tot Manager van het Jaar. Hij verklapt dat hij aan hoogtevrees lijdt, fysiek en als manager. "Ik wil grond onder mijn voeten voelen. Ik wil dicht bij de klanten staan uit eigenbelang, om de zaken goed te begrijpen." Hij vindt de trofee een eer, maar blijft er nuchter bij. "Ik hou er rekening mee dat ik na twee slechte kwartalen weer buiten sta. Dat heeft mijn vader me geleerd: je kunt als CEO aan de kant geschoven worden. Niet omdat je fouten maakt, maar omdat het objectief voor het bedrijf beter is dat er een andere komt." Nu. Je kunt het te goed doen als CEO van een beursgenoteerd bedrijf. In september kondigt Liberty Global, dat 50,12 procent van de aandelen bezit, over Duco Sickinghes hoofd heen aan dat het Telenet van de beurs wil halen. De onafhankelijke bestuurders, strijdmakkers van Sickinghe, vinden het bod te laag. Om neutraal te blijven, draagt de CEO zijn waardepapieren -- 1 procent van Telenet -- over aan een onafhankelijke stichting. Volgens de prospectus 'evalueert' Liberty het Telenet-management. De Amerikanen zeggen hun stemrecht te zullen gebruiken om Telenet in de Liberty-pas te doen lopen, ongeacht de uitslag van het bod op 11 januari. 10 jaar geleden. Jef Colruyt wordt tien jaar na zijn in 1994 overleden vader Jo tot Manager van het Jaar 2002 verkozen. De gelijknamige distributiegroep zet al jaren een groei van 10 tot 15 procent neer in een verzadigde markt. Met Okay, Dreamland en Bioplanet en andere merken is Colruyt Group bezig met een diversificatie. Maar het gros van de omzet wordt gehaald uit de 157 gelijknamige winkels die bekend staan om hun laagsteprijzenstrategie. "We hebben een marktaandeel van 17 procent en hebben de ambitie om een kwart van de markt veroveren", zegt Jef Colruyt. Nu. De 227 Colruyt-winkels hebben de kaap van 25 procent marktaandeel gerond. Vooral bij gezinnen met kinderen, het meest lucratieve segment, staan ze ijzersterk. Maar ook de rest van de distributiegroep is sterk gegroeid, onder meer via de franchiseformule Spar. Frans Colruyt, de neef van Jef Colruyt, leidde die formule van 2005 tot 2010. Sinds september vorig jaar, na een sabbatperiode, is hij verantwoordelijk voor alle retailactiviteiten van de groep en binnen het topmanagement de nummer 2. Jef Colruyt leidt alle ondersteunende diensten en andere activiteiten. Hij blijft voorzitter van de raad van bestuur en gedelegeerd bestuurder. 20 jaar geleden. De omzet van Colruyt bedraagt omgerekend een miljard euro en zit in de lift. Jo Colruyt, de zoon van oprichter Franz Colruyt, wordt daarvoor beloond met de onderscheiding van Manager van het Jaar 1992. Hij legt de basis voor het moderne Colruyt-concept: spartaans en functioneel ingerichte winkels en een laagsteprijzenstrategie. Hij is eigenzinnig. Terwijl de concurrentie getrouwheidskaarten lanceert, blijft Jo Colruyt de boot afhouden: "Een Belg houdt van zijn vrijheid, zijn ideaal is: niet trouw te zijn. Onze klanten, ieders klanten, shoppen bij drie of vier distributeurs." Nu. Jef Colruyt leidt het bedrijf sinds 1994, na het overlijden van zijn vader Jo. De gelijknamige winkels blijven de sterkhouder van de groep en tekenen voor het merendeel van de 7,8 miljard euro jaaromzet. Ondertussen heeft de keten de 'Extra'-kaart geïntroduceerd. Meer dan 2 miljoen Belgische huishoudens hebben er een. Maar volgens commercieel directeur Jean-Pierre Roelands is die anders dan de door Jo Colruyt gewraakte getrouwheidskaart. "Wat we toen dachten, geldt nog altijd. Daarom is het een kaart waarmee alle kortingen waar een klant recht op heeft, automatisch aan de kassa wordt verrekend."