1 jaar geleden. Max Jadot treedt aan als directievoorzitter van BNP Paribas Fortis. Hem wacht de taak om het vertrouwen in de bank te herstellen, zowel bij klanten als bij medewerkers, de interne dynamiek herop te bouwen en de verloren marktposities terug te winnen. Trends portretteert Jadot als een klassieke bankier en schetst zijn carrière als specialist in corporate finance. Ook de familiale afkomst van Jadot komt uitgebreid aan bod. De bankier is een telg van de families die Bekaert controleren. Als voorzitter van de Stichting Administratiekantoor Bekaert is Jadot de leading man van de vierde generatie familiale aandeelhouders.
...

1 jaar geleden. Max Jadot treedt aan als directievoorzitter van BNP Paribas Fortis. Hem wacht de taak om het vertrouwen in de bank te herstellen, zowel bij klanten als bij medewerkers, de interne dynamiek herop te bouwen en de verloren marktposities terug te winnen. Trends portretteert Jadot als een klassieke bankier en schetst zijn carrière als specialist in corporate finance. Ook de familiale afkomst van Jadot komt uitgebreid aan bod. De bankier is een telg van de families die Bekaert controleren. Als voorzitter van de Stichting Administratiekantoor Bekaert is Jadot de leading man van de vierde generatie familiale aandeelhouders. Nu. Het gaat goed met BNP Paribas Fortis. De grootste bank van het land straalt weer zelfvertrouwen uit. Ze geraakte ook relatief ongeschonden door de Europese schuldencrisis. De bank kampt wel nog met hoge werkingskosten, zeker in vergelijking met andere Belgische banken. Met het personeel werd een loonvermindering van 3 procent overeengekomen, maar dat viel een aantal vakbonden zwaar. Intussen moet Jadot zich meer zorgen maken over zijn Bekaert-aandelen. Die hebben sinds maart vorig jaar twee derde van hun waarde verloren. Het Belgische sterbedrijf staat voor een ingrijpende sanering. Tien jaar geleden. Xeikon, de digitale drukpersenfabrikant uit Lier, werkt onder een gerechtelijk akkoord. Een nieuwe vellenpers raakt niet uitontwikkeld. De inkomsten uit rollengevoede persen drogen op. De overname van de Franse drukpersenbouwer Nipson heeft de verliezen nog vergroot. Aandeelhouder Agfa is met een concurrerend technologiebedrijf scheep gegaan. Xeikon is verdeeld in een ex-Agfa-kamp, een kamp rond voormalig topman Alfons Buts en een groep rond topman Gino Despeghel. Vier groepen azen op de activa: Man Roland, Punch International van Guido Dumarey, een Rus en een Amerikaan. Nu. Xeikon heet sinds november niet meer Punch Graphix, maar opnieuw Xeikon. De drukgroep die ontstond uit de overnames van Xeikon, Strobbe Graphics en basysPrint door Punch is intact. Focus ligt nu vooral op etikettendrukkers. Ontwikkeling en productie van de druk- en computer-to-platesystemen zitten nog altijd in Lier en Ieper. De tonerfabriek staat in Westerlo. Verbruiksgoederen waren in 2010 goed voor 40 procent van de 139 miljoen omzet. Die komt voor 70 procent uit Europa. Via Punch International zit de controle nu vooral bij de familie Cok. Xeikon kocht zopas de Duitse CtP-fabrikant Flexolaser. 20 jaar geleden. Zwarte Zondag - 24 november 1991 - doet onder andere het debat over de plaats van migranten op de arbeidsmarkt losbarsten. Vlaams Blok-kopstuk Filip Dewinter wil dat werkgevers die migranten aanwerven extra belast worden. De bedrijven keuren het voorstel massaal af. Zij hebben nood aan migranten die vooral laaggeschoold werk verrichten. Maar de werkgevers zijn wel tegenstanders van quota op de bedrijfsvloer. Pleitbezorgers van zulke quota wijzen erop dat de werkloosheid bij migranten dubbel zo hoog ligt als bij Belgen. Nu. Migranten blijven ondervertegenwoordigd op de arbeidsmarkt. De oorzaken worden niet langer enkel gezocht aan de kant van de bedrijven, die zich schuldig zouden maken aan discriminatie. Ondernemingen en uitzendbedrijven die weigeren allochtonen aan te werven, worden juridisch vervolgd. Ze blijven echter een minderheid. De verantwoordelijkheid ligt nu meer en meer bij de allochtoon zelf, die zijn kansen op de jobmarkt moet vergroten door opleiding en talenkennis. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.