1 jaar geleden. De nieuwste iPhone X werkt met gezichtsherkenning voor de ontgrendeling van het toestel. Volgens Jonathan Berte van de specialist Robovision democratiseert artificiële intelligentie de geavanceerde beeldherkenning, en dat in voor België belangrijke sectoren zoals de retail, de industrie, de landbouw en de transportsector. Met behulp van artificiële intelligentie zijn we in staat machines in een beperkt aantal taken en omgevingen even goed of beter te maken dan de mens. Maar het verkeer is bijvoorbeeld nog te moeilijk te doorgronden voor volledig zelfrijdende auto's.

Nu. Gezichtsherkenning als beveiliging van smartphones wordt ook bij andere fabrikanten ingevoerd. Andere toepassingen van beeldherkenning duiken ook meer op. Amazon kondigt aan dat het de komende jaren meer dan 3000 buurtwinkels opent waar sensoren registreren welke producten klanten in hun mandje leggen. De ontwikkeling van zelfrijdende auto's gaat minder vlot. Uber moest zijn tests stopzetten na een dodelijk ongeval. Waymo, een zusterbedrijf van Google, is wel een stap dichter bij een brede uitrol. Maar ook hun software moet nog geholpen worden door een menselijke chauffeur.

10 jaar geleden. De Argentijnse economie groeit al vijf jaar gemiddeld met 8,5 procent per jaar, gedreven door de export van landbouwgewassen. De economische depressie van 2001 - toen Argentinië zijn internationale schuldaflossingen heeft gestaakt - lijkt veraf. Verhoogde exportheffingen op graan en sojabonen lokken echter maandenlange wegblokkades door boeren en truckers uit, zodat het land exportopbrengsten mist. Analisten vrezen voor een groeivertraging. De kapitaalvlucht neemt toe, de rente op overheidsobligaties schiet omhoog. Het IMF maant Argentinië aan de staatsuitgaven af te bouwen.

Nu. Argentinië zit opnieuw in crisis. De economie krimpt dit jaar naar verwachting met 2,4 procent. Een zware droogte snijdt in de export van landbouwproducten. De gestegen Amerikaanse rente hakt in op de peso, die de Argentijnse centrale bank moet verdedigen met een rente van liefst 60 procent. Het IMF staat klaar met een kredietlijn van 50 miljard dollar, een recordbedrag. Besparingen moeten het primaire begrotingstekort tegen volgend jaar wegwerken. De laatste weken is er beterschap. De val van de peso is gestopt, de rente op overheidsobligaties is wat gezakt. De achilleshiel blijft de schuld in dollar.

20 jaar geleden. Paul Buysse is sinds begin mei 1998 de CEO van Vickers. Het Britse engineeringconcern heeft een glorieus verleden, als bouwer van onder meer het gevechtsvliegtuig Spitfire, en het heeft de luxewagens van Rolls-Royce onder zijn hoede. Maar er zit sleet op het concern. De Vlaamse topman moet daarin verandering brengen. De onderneming focust voortaan op drie divisies: defensie, scheepsmotoren en componenten voor turbines. De andere afdelingen zijn verkocht of staan in de etalage. Paul Buysse brengt ook verandering in de vergaderingen van het directiecomité.

NU. Het Londense avontuur van Paul Buysse is na een jaar afgelopen. Rolls-Royce plc, bekend als een bouwer van vliegtuigmotoren, lanceert eind september 1999 een vijandig bod op Vickers. Paul Buysse wil het niet weigeren, want de overnameprijs voor 576 miljoen pond betekent een premie van ruim 50 procent op de beurskoers vóór de overname. Rolls-Royce verkoopt later de defensieafdeling van Vickers aan een voorloper van BAE Systems. Paul Buysse ziet voor zichzelf geen rol meer na de overname. Hij is van 2000 tot 2014 voorzitter van de raad van bestuur van de staaldraadproducent Bekaert.

In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.