1 jaar geleden. "Als glyfosaat het label kankerverwekkend krijgt, is dat een catastrofe", zegt Liam Condon, die als CEO van Bayer CropScience de overname van Monsanto orkestreert. Bayer betaalt daarvoor 59 miljard euro. Samen vormen zij, met de goedkeuring van alle concurrentieautoriteiten, 's werelds grootste zaden- en gewasbeschermingsmiddelenbedrijf. Monsanto is berucht voor zijn door milieuactivisten verketterde genetisch gewijzigde zaden én het is de producent van de onkruidverdelger Roundup. Die bevat glyfosaat, dat mogelijk kankerverwekkend is.
...

1 jaar geleden. "Als glyfosaat het label kankerverwekkend krijgt, is dat een catastrofe", zegt Liam Condon, die als CEO van Bayer CropScience de overname van Monsanto orkestreert. Bayer betaalt daarvoor 59 miljard euro. Samen vormen zij, met de goedkeuring van alle concurrentieautoriteiten, 's werelds grootste zaden- en gewasbeschermingsmiddelenbedrijf. Monsanto is berucht voor zijn door milieuactivisten verketterde genetisch gewijzigde zaden én het is de producent van de onkruidverdelger Roundup. Die bevat glyfosaat, dat mogelijk kankerverwekkend is. Nu. Monsanto komt ongetwijfeld in handen van Bayer. De goedkeuringen zijn er bijna allemaal, omdat Bayer ermee instemt een pak activa te verkopen aan zijn concurrent BASF. De Europese Commissie zet in maart het licht op groen, en in de Verenigde Staten is het finale akkoord nakend. Bayer verwacht de deal nog dit kwartaal te kunnen afronden. Intussen hebben de EU-lidstaten eind vorig jaar de vergunning voor glyfosaat met vijf jaar verlengd. In ons land mogen particulieren glyfosaat sinds vorige zomer niet meer gebruiken. Allicht zal voor deze zomer ook de verkoop ervan verboden worden. 10 jaar geleden. "Over tien jaar zijn we dubbel zo groot", zegt Luc Vansteenkiste. Hij staat dan al zowat zestien jaar aan het hoofd van Recticel, de verwerker van de kunststof polyurethaan. Vansteenkiste is net gestart met de zoektocht naar een opvolger voor het bedrijf dat hij heeft grootgemaakt en zelf zwaar in de problemen bracht. Ruim vijf jaar eerder heeft hij beslist voor de divisie auto-interieur fors te investeren in de VS. Met bijna rampzalige gevolgen. Vansteenkiste plooit zich dubbel om de schade te herstellen. En nu voorspelt hij een verdubbeling van de omzet in tien jaar. Nu. Na anderhalf jaar heeft Vansteenkiste met Olivier Chapelle zijn opvolger beet. Maar wanneer die de teugels krijgt, staat Recticel er nog niet goed voor. De investeringen in de VS wegen loodzwaar. Recticel is ook verwikkeld in twee kartelonderzoeken. Maar na het sluiten of afstoten van 40 fabrieken, de halvering van het aantal joint ventures, het vertrek van 2400 werknemers en een kapitaalverhoging heeft Chapelle het tij gekeerd. De omzet is wel nog lager dan de 1,6 miljard euro van tien jaar geleden. Een stijging zit er niet meteen in. Recticel wil dit jaar de automobieldivisie verkopen. 20 jaar geleden. In 1996 zegt De Lijn de contracten met 91 particuliere uitbaters van lijnbussen op na kritiek van het Rekenhof op het systeem van pachterschap. In de plaats komen periodiek hernieuwbare contracten. De discussie over de privatisering van het openbaar vervoer flakkert op. Er is in de jaren negentig bovendien een consolidatie van buitenlandse maatschappijen die familiale busmaatschappijen, veelal pachters van De Lijn, overnemen. Frank Driessens van het Zweedse Linjebuss Benelux voorspelt: "Over tien jaar controleren tien grote multinationals de markt van het openbaar vervoer in Europa." Nu. De discussie over de privatisering van de markt voor openbaar vervoer duurt voort. Het aantal uitbaters is niet zo spectaculair teruggelopen als sommige buitenlandse groepen hadden gedroomd. 83 busmaatschappijen baten in opdracht van De Lijn 44 procent van de Vlaamse bustrajecten uit, tegenover 36 procent twintig jaar geleden. Na diverse overnames is Linjebuseen paar keer van naam veranderd. Nu heet de erfgenaam van de op een na grootste busmaatschappij in België Hansea. Gimv is met 49 procent minderheidsaandeelhouder.