1 jaar geleden. Wall Street viert de langste stierenmarkt in zijn gescheidenis. Het is precies 98 maanden geleden dat de aandelenindex S&P500 zijn dieptepunt bereikt heeft na de financiële crisis. Sindsdien is er geen correctie meer geweest van 20 procent of meer. De grafiek van de S&P500 toont dat de beurs een bewogen rit achter de rug heeft. Specialisten zien twee redenen waarom die rit nog niet ten einde hoeft te zijn. Zolang de rente laag blijft, zijn aandelen aantrekkelijk. Ten tweede sterven stierenmarken niet van ouderdom, maar door beleidsvergissingen en recessies, en die zijn niet in zicht.
...

1 jaar geleden. Wall Street viert de langste stierenmarkt in zijn gescheidenis. Het is precies 98 maanden geleden dat de aandelenindex S&P500 zijn dieptepunt bereikt heeft na de financiële crisis. Sindsdien is er geen correctie meer geweest van 20 procent of meer. De grafiek van de S&P500 toont dat de beurs een bewogen rit achter de rug heeft. Specialisten zien twee redenen waarom die rit nog niet ten einde hoeft te zijn. Zolang de rente laag blijft, zijn aandelen aantrekkelijk. Ten tweede sterven stierenmarken niet van ouderdom, maar door beleidsvergissingen en recessies, en die zijn niet in zicht. Nu. De recordrace op Wall Street is nog niet voorbij. Toch stijgen er weinig euforische geluiden op van de beursvloer in New York. Na een goed begin van het jaar was er een plotse opstoot van de volatiliteit, die de S&P500 10 procent lager stuurde. Sinsdien maken de aandelenmarkten pas op de plaats. Van het optimisme schiet niet zoveel meer over. Voor het eerst sinds de crisis lijkt er wat inflatie op komst, wat het einde van de ultralage rente kan inleiden. En de Amerikaanse president Donald Trump dreigt de economie spaken in de wielen te steken door een handelsoorlog uit te vechten. 10 jaar geleden. Trends bestudeert zes toekomstscenario's voor Brussels Airlines. Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt heeft Lufthansa een oogje laten vallen op de luchtvaartmaatschappij. De Antwerpse transporteconoom Eddy Van de Voorde doet het af als "een gerucht door concurrenten gelanceerd". Maar Brussels Airlines zou zeker toenadering moeten zoeken tot een sterke luchtvaartgroep, want op haar eentje kan de onderneming niet overeind blijven. Onder de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa zou Brussels Airlines zijn identiteit niet kunnen bewaren. NU. Eind augustus 2008 neemt Lufthansa 45 procent in de Belgische luchtvaartmaatschappij. Een jaar later wordt Brussels Airlines een onderdeel van de Star Alliance rond Lufthansa. Eind vorig jaar lijven de Duitsers Brussels Airlines volledig in. De toekomst is onduidelijk. Vooral in de Europese vluchten kan worden gesnoeid, want die zijn verlieslatend. De carrier heeft wel belangrijke posities in Afrika. Brussels Airlines behoort in Lufthansa tot de afdeling Eurowings, de lagekostendochter. Op 1 april wordt de Duitse Christina Förster de nieuwe CEO. 20 jaar geleden. CMB is tegelijk rederij, trader, goederenbehandelaar, scheepsagent, verzekeraar en belegger. Dat doet het aandeel geen goed. Topman Marc Saverys wijst erop dat de groep nog altijd de overname van CMB door Almabo, de holding van de familie Saverys, verwerkt. Hij wil van de bulkvaarder Bocimar de kernactiviteit maken. Andere takken worden verankerd in grotere gehelen, zoals de containertransporteur CMBT in SCL; naar de beurs gebracht, zoals de olierederij Euronav en de gasvervoerder Exmar, of verkocht. De goederenbehandelaar Hessenatie ziet hij op termijn fuseren met Noord Natie. Nu. Hessenatie fuseert in 2002 met Noord Natie, en CMB verkoopt zijn laatste aandelen een jaar later aan het Singaporese PSA. Bij de beursgang van Exmar wordt broer Nicolas hoofdaandeelhouder van de gasrederij en Marc van CMB. Euronav gaat in 2004 naar de beurs. CMB koopt in 2014 de rederij Delphis, opgericht door zoon Alexander, die Marc opvolgt als CEO. De familie haalt CMB eind 2015 van de beurs. CMB bezit nog een vastgoedpoot Reslea, het luchtvaartbedrijf ASL Aviation en de chemicaliënrederij Bochem. Het lanceert in 2017 de Hydroville, een door waterstof aangedreven passagiersschip.