Het jaar 2000
...

Het jaar 2000De autosalon van Tokyo 1995 staat in het teken van de toekomst, met de klemtoon op het gebruik van alternatieve brandstoffen.De Japanse autokonstrukteurs hadden een paar zware krisisjaren nodig, om te komen tot een nieuwe strategie die vertrouwen biedt in de toekomst. Het besef dat het milieu niet langer verloederd kan worden en dat de voorraad aan fossiele brandstoffen niet onbeperkt is, zal de evolutie van de auto-industrie tegen het jaar 2000 sterk beïnvloeden.Toeters en bellen ontbreken bij Mazda, wanneer navraag gedaan wordt naar de nieuwe modellen die rijden op niet-vervuilende waterstof (het enige onuitputtelijke element op aarde). Wel wordt met fierheid, maar zonder de vroegere arrogantie, verklaard dat er momenteel berlines van het type 626 in het verkeer rondrijden met nieuwe waterstofmotoren. Ook een aantal MX5 sportwagens wordt aangedreven door een dergelijke krachtbron, die voldoet aan de strenge Japanse veiligheidsnormen.Zonder overdreven entoesiasme bundelden de Amerikaanse "Grote Drie" hun krachten om batterijen op punt te stellen die de elektrische stadsauto nieuw leven moesten inblazen. Nu blijkt Nissan in alle stilte het begin van een oplossing voor dit probleem gevonden te hebben. De Nissan FEV-II (Future Electric Vehicle) van de tweede generatie maakt gebruik van een nieuwe lithiumbatterij, die licht en krachtig is en door Nissan ontwikkeld werd in samenwerking met de Sony Corporation.Door de hoge energiedensiteit van de lithiumbatterij (tot driemaal zo groot als die van andere batterijen) te kombineren met een licht voertuig zoals de FEV-II, kan de aktieradius opgevoerd worden tot meer dan 200 kilometer : ruim voldoende voor gebruik in en rond de grootsteden. Uniek aan dit soort batterij is ook dat de prestaties (topsnelheid 120 km/u) konstant blijven, zelfs wanneer de batterij bijna leeg is.In de FEV-II zitten de batterijen onder de vlakke vloer gemonteerd ; de wagen is uitgerust met een gebruiksvriendelijk draagbaar oplaadsysteem, zodat overal "getankt" kan worden via een gewoon stopkontakt. Momenteel test Nissan nieuwe materialen uit om de batterijen goedkoper te maken, terwijl ook gewerkt wordt aan de uitbouw van een infrastruktuur voor de recyclage van oude batterijen.De ingenieurs van Nissan beweren dat er in Japan nog vóór de eeuwwisseling meer dan 2000 "eko-laadstations" geïnstalleerd zullen zijn, zowel voor waterstof als voor elektriciteit. Het is duidelijk dat de Japanners weer helemaal volgens het plan-boekje werken ; ze leggen een verbeten inzet aan de dag om tegen het jaar 2000 een stap vóór te blijven op de andere konstrukteurs.PATRICK OP DE BEECKNissan FEV-II Elektrische stadsauto met toekomst, dankzij de nieuwe lichtelithiumbatterijen.MAZDASedert een paar jaar biedt Mazda op de Amerikaanse markt een mooie en praktische monovolume. Met sukses overigens : de verkoop liep zo vlot dat men de Europese markt links liet liggen. Door de krisis die zich ook (zij het dan in mindere mate) laat voelen in de VS, en door de hetze die daar gevoerd wordt tegen Japanse auto's, blijkt Europa plotseling weer interessant te zijn.Tijdens de Brusselse autosalon 1996 zal de Mazda Anfini dan ook in Europese première voorgesteld worden, naast een paar merkwaardige prototypes en de bloedmooie sportwagen RX-01. Typisch voor de Anfini is dat deze monovolume eigenlijk meer lijkt op een ruime en veelzijdige break. Hij biedt vinnige prestaties, veel komfort, zeer goede rij-eigenschappen en een hoog veiligheidsniveau.De "Europese" Anfini wordt aangedreven door een nieuwe turbodiesel van 2,5 liter met drie kleppen per cilinder. Er zijn ook benzinemotoren beschikbaar van 2,5 en 3 liter (deze laatste is een krachtige V6). De Anfini wordt aangedreven op de voorwielen ; door een simpele druk op een knop kan men desgewenst overschakelen op vierwielaandrijving.TOYOTAEveneens op de Brusselse autosalon prezenteert Toyota, de grootste Japanse autokonstrukteur, een nieuw niche-produkt. De Paseo (instapprijs circa 550.000 fr.) mikt vooral op dynamische jongeren en gezinnen met kleine kinderen. Deze mooie 2+2 coupé wordt aangedreven door een schitterende 1.5 viercilinder met 16 kleppen, goed voor een vermogen van 90 Din pk. Ophanging en vering zorgen voor een uitstekende rijstabiliteit en een maximum aan komfort.Met de Paseo introduceert Toyota in het segment van de sportieve coupés een vinnige, scherp geprijsde en zuinige auto, die met zijn uitzonderlijke veiligheidsnormen de lat een stuk hoger legt voor de rechtstreekse konkurrenten. De Paseo is tevens de voorloper van een uitgebreide gamma nieuwe Toyota's, die in de komende 30 maanden op de markt verschijnen.In Brussel zal ook een zeer mooie sportwagen voorgesteld worden : de MJR, die zeker niet bedoeld is als vervanger van de MR. Het is nog helemaal niet zeker of de MJR (met centraal geplaatste motor, zoals de MR en de nieuwe MG-F) in Europa op de markt komt. Toyota zou echter een flater van formaat begaan door deze prachtige roadster alleen in Japan en de VS aan te bieden.MITSUBISHITijdens de autosalon in Brussel zullen de nieuwe gamma's van Colt en Lancer te zien zijn op de stand van Mitsubishi. Het gaat om een belangrijke lancering, want deze twee types zijn zowat de basis-auto's van het Japanse merk. Zowel bij de Colt als bij de Lancer ligt het aksent op een betere prijs-kwaliteitverhouding dan die van de voorgangers.Beide reeksen ogen een stuk eleganter dan vroeger ; ze zijn beter en ergonomischer uitgerust, bieden meer binnenruimte en een groter koffervolume en worden aangedreven door zuinige, milieuvriendelijke motoren. Er zijn nieuwe benzinemotoren van 1,3 en 1,8 liter met 16 kleppen, en een nieuwe turbodiesel van 1,8 liter.NISSANEn ten slotte wordt in Brussel ook de nieuwe Primera geprezenteerd, die eind '96 of begin '97 bij de dealers van Nissan te koop zal zijn. Het nieuwe Primera-projekt kreeg de kodenaam EQ, wat staat voor Enjoyment en Quality : twee woorden die bij Nissan heel wat inhouden.Deze Primera wordt onder meer aangeboden met een speciaal voor Europa ontwikkelde turbodiesel. De wagen is ontworpen in het Nissan European Technology Centre in Brussel en wordt geproduceerd in Groot-Brittannië, zodat we terecht mogen spreken van een Europese auto met een Japanse naam.