TERZIJDE
...

TERZIJDEIn België dingen 64 automerken naar de gunst van de klanten ; daarmee behoort ons land tot de koplopers in Europa wat het aantal vertegenwoordigde merken betreft. Onlangs maakte Febiac de verkoopcijfers van nieuwe personenwagens tijdens het eerste trimester van 1995 bekend. Terwijl de autoverkoop in Europa met circa 3 % stijgt, daalt hij in België met 17,8 %.Slechts drie Europese merken zien de verkoop van nieuwe personenwagens in België stijgen in vergelijking met het eerste kwartaal van 1994, dat toch al een slecht jaar was. Twee van deze drie zijn niche-merken : Land Rover(+ 51,42 %) en Jaguar(+ 31,82 %) ; als enige volumekonstrukteur zag Saab zijn omzet stijgen met 10,37 %.In de eerste drie maanden van dit jaar verkocht Volkswagen het grootste aantal nieuwe auto's (15.437) ; daarmee gaat dit merk slechts licht achteruit (- 3,10 %). Het "Polo-effekt" moet zich nog laten voelen in de inschrijvingen van nieuwe auto's.De hoge koers van de yen maakt het de Japanse autokonstrukteurs niet gemakkelijk. Zij worden bijgebeend door goedkopere Zuidkoreaanse merken zoals Hyundai (dat zijn verkoop ziet stijgen met 9,94 %) en SsangYong (dat in België definitief doorbreekt met een stijging van 41,07 %).Slechts één Japans merk, Suzuki, boekt een belangrijke groei met 15,25 %. Mitsubishi kent een geringe terugval van 2,82 %. De grootste verliezer is Daihatsu, dat een duik van 59,17 % maakt.Andere Japanse dalers zijn Subaru (- 46,01 %), Nissan dat dringend aan nieuwe modellen toe is (- 38 %), Toyota (- 26,25 %), Mazda(- 22,39 %) en Honda(- 15,15 %).Veruit de meeste Europese merken krijgen eveneens harde klappen te verduren. Alleen BMW weet zich (net als Volkswagen) min of meer te handhaven met een lichte daling van 1,84 %.Fiat, dat met de Punto de Auto van het Jaar 1995 in huis heeft, gaat met 10,82 % achteruit. Lancia moet 17,80 % inleveren en Alfa Romeo, het derde merk van de Fiat-groep, verliest 22,76 %. Ter verklaring : zowel Lancia als Alfa Romeo voeren momenteel een algemene modellenwissel door, wat meestal aanleiding geeft tot een terugval van de verkoopcijfers.Voor de Franse merken gaat het niet beter : Peugeot zakt met 18,80 %, Citroën met 20,74 % en Renault met 22,26 %. Bij de Duitse merken daalt Mercedes-Benz met 20 % en Audi met 35,44 %. Daarmee is Audi de op één na grootste Europese verliezer, na Rover dat met 46,75 % achteruitboert.ALFA ROMEO GTV EN SPIDERAlfa Romeo introduceert de GTV en de Spider, twee modellen die voorbestemd zijn om de sportieve Alfa-traditie nieuw leven in te blazen.Twee jaar heeft Alfa Romeo het moeten stellen zonder de Spider kabriolet, die meer dan twintig jaar lang gold als één van de mooiste Europese roadsters. En het is zelfs al tien jaar geleden dat de laatste GTV geproduceerd werd. Met de twee sportwagens die deze maand gelanceerd worden, maakt Alfa Romeo zijn come-back in een marktsegment dat tot voor kort gedomineerd werd door de Japanse merken.Uiterlijk onderscheiden de beide Alfa's zich door een zeer persoonlijke stijl. Vooraan vallen ze op door de vier kleine ronde koplampen, het typische radiatorrooster en de grote centrale koelluchtinlaat. Het profiel wordt gekenmerkt door de duikende voorkant die de wigvormige lijn benadrukt, de hoge gordellijn en de zeer sterk hellende voorruit waarvan de rand bij de kabriolet dienst doet als rolbeugel.Het belangrijkste verschil is het design van de achterkant : bij de GTV is die verhoogd en kort afgesneden, bij de Spider elegant en afgerond. Door die ietwat hoekige vormgeving van de GTV coupé is de koffer dan ook ruimer dan die van de Spider.Bij de beide sportieve modellen werd de overhang van het koetswerk voor- en achteraan zo kort mogelijk gehouden om een zo lang mogelijke wielbasis te bekomen. De wielen zijn omzeggens op de uiterste hoeken van de auto's gemonteerd, zodat een optimale wegligging wordt verwezenlijkt zonder enige afbreuk te doen aan het elegante uiterlijk van deze sportwagens.De GTV coupé (basisprijs 1.100.000 fr.) is leverbaar in drie versies ; de Spider kabriolet (met dezelfde instapprijs) is beschikbaar in vier versies met twee afwerkingsniveaus. Voor de beide types is er keuze uit drie motoren : een 2 liter viercilinder Twin Spark met 16 kleppen, een 2 liter V6 Turbo (200 Din pk) en een krachtige soepele 3 liter V6 (192 Din pk) die het topmodel aandrijft.Het interieur van de twee nieuwkomers werd sober gehouden, maar biedt een sportieve aanblik ; het is voorzien van een uitgebreide uitrusting en voldoet aan alle veiligheidsnormen. De sportstoelen zijn komfortabel en biezonder goed geschikt voor het afleggen van lange afstanden. De GTV is verkrijgbaar als two-seater of als 2+2. Voorlopig beschikt de Spider uitsluitend over een met de hand open en dicht te klappen vouwdak ; een elektrisch bediende kap zal echter in de nabije toekomst leverbaar zijn.De nieuwe Alfa's onderscheiden zich door een sportief rijgedrag, vinnige motoren en uitstekende versnellingsbakken die soepel te bedienen zijn. Vooral wat dit laatste betreft, is elke gelijkenis met de voorgangers gelukkig uitgesloten.PATRICK OP DE BEECKALFA ROMEO GTV Italiaanse sierlijkheid op wielen, na tien jaar eindelijk herboren.ALFA ROMEO SPIDER Schoolvoorbeeld van een sportieve roadster voor een haalbare prijs.TECHNISCHE FICHEMotor : dwars voorin gemonteerde zescilinder in V met turbolader.Cilinderinhoud : 1996 cc.Maximum vermogen : 200 Din pk bij 6000 toeren.Maximum koppel : 271 Nm bij 2400 toeren.Aandrijving : op de voorwielen, via handgeschakelde vijfversnellingsbak.Topsnelheid : 235 km/u.Remmen : schijven op de vier wielen ; ABS standaard.Gemiddeld verbruik : 9,5 liter per 100 km.Prijs : 1.310.000 frank, BTW inbegrepen.