Sommige sporters verkiezen het frissere seizoen boven de warmte van de zomer. De lucht is koeler en dat loopt of fietst lekkerder, je hebt minder last van oververhitting. Maar er is ook een keerzijde. In de winter krijg je af te rekenen met neusvocht en -slijmen en dat vraagt om praktische oplossingen.
...

Sommige sporters verkiezen het frissere seizoen boven de warmte van de zomer. De lucht is koeler en dat loopt of fietst lekkerder, je hebt minder last van oververhitting. Maar er is ook een keerzijde. In de winter krijg je af te rekenen met neusvocht en -slijmen en dat vraagt om praktische oplossingen. Een lopende neus betekent niet altijd dat je verkouden bent. Veel mensen krijgen spontaan een druipneus zodra ze in de koude buitenlucht komen. Dat kan storend zijn, zeker als het niet stopt zolang je buiten blijft. Maar er valt weinig tegen te beginnen. Geneesmiddelen neem je beter niet. Van neusdruppels die de slijmvliezen ontzwellen, weten we bijvoorbeeld dat ze meer schade aanrichten dan hinder wegnemen. Volgende praktische hulpmiddeltjes verzachten het euvel. Snuit zachtjes. Gebruik zachte tissues of zakdoeken. En wrijf niet, maar dep voorzichtig. Vraag de apotheker om een goede voedende crème en maak er rijkelijk gebruik van. Van koude buitenlucht wordt niemand verkouden. Een verkoudheid krijg je door besmetting met een verkoudheidsvirus. Daarvan bestaan er meer dan 200 verschillende stammen. De virussen zitten in kleine druppeltjes die we verspreiden door te hoesten, te niezen en te snuiten. Ze kunnen behoorlijk lang overleven buiten het lichaam. We kunnen ze rechtstreeks in-ademen, maar pikken ze ook vaak met onze vingers op van voorwerpen in de omgeving. Blijf daarom met je vingers uit je ogen en je neus en was je handen regelmatig. Studies over de verspreiding van griep hebben uitgewezen dat deze eenvoudige regels de kans op verkoudheden verkleinen. Kinderen zijn het gevoeligst voor verkoudheidsvirussen en zijn ook de grootste verspreiders. Voor ouders van kleine kinderen is er geen ontkomen aan: zij worden vaker besmet dan de rest van de bevolking. Wie sport beoefent met een matige intensiteit, stimuleert de afweer tegen infecties. Sportieve mensen zijn gemiddeld minder verkouden. Wie elke dag een half uur stapt, is maar half zo gevoelig voor verkoudheden als wie niet van de sofa komt, zo besluit een recente Amerikaanse studie (American Journal of Medicine. 2006; 119: 937-942). Op skivakantie hebben sommige mensen wel eens last van een bloedneus, vooral wanneer het stevig vriest. De lucht is dan erg droog en dat kan de slijmvliezen in de neus snel uitdrogen. Neusbloedingen zijn niets om je zorgen over te maken. Houd het hoofd naar beneden en knijp de neus enkele minuten dicht. Dat volstaat om de bloeding te stoppen. Heb je vaak last van een droge neus, dan kan je vaseline aan je neusgaten smeren of regelmatig een zoutoplossing in de neus sproeien. De apotheker heeft daar speciale flesjes voor. Een andere mogelijkheid is een doek over de neus te dragen, bijvoorbeeld een sjaal. Je adem blijft dan hangen in de doek en bevochtigt de ingeademde lucht. Ook voldoende drinken is belangrijk. Ten slotte, blijf ook in de winter voldoende drinken. Al zweten we nu minder. De ingeademde koude lucht zwakt de dorst-reflex af. Op droge vriesdagen verlies je extra vocht via de uitgeademde lucht. Vochtverlies leidt even snel tot dalende prestaties als in de zomer.(T) Marleen.finoulst@bodytalk.be Marleen Finoulst - hoofdredacteur bodytalk