Er was eens een bedrijfje dat er keer op keer in slaagde om nieuwe Mercedes-modellen te verfijnen en sportiever te maken. De naam: A MG. Bracht Mercedes-Benz een nieuwe wagen uit, dan was er na zes maanden wel een toffere, sportievere en exclusievere AMG-versie op de markt. Tot Mercedes het in 1999 welletjes vond en zijn 'concurrentje' volledig overnam. Sindsdien bepaalt Mercedes het reilen en zeilen bij AMG en biedt het in de meeste gamma's ook AMG-versies aan. Telkens opnieuw gaat het om trendsetters die opvallen door een zeer innovatieve techniek, een superieur comfort, extreme prestaties...

Er was eens een bedrijfje dat er keer op keer in slaagde om nieuwe Mercedes-modellen te verfijnen en sportiever te maken. De naam: A MG. Bracht Mercedes-Benz een nieuwe wagen uit, dan was er na zes maanden wel een toffere, sportievere en exclusievere AMG-versie op de markt. Tot Mercedes het in 1999 welletjes vond en zijn 'concurrentje' volledig overnam. Sindsdien bepaalt Mercedes het reilen en zeilen bij AMG en biedt het in de meeste gamma's ook AMG-versies aan. Telkens opnieuw gaat het om trendsetters die opvallen door een zeer innovatieve techniek, een superieur comfort, extreme prestaties, een uitstekende actieve en passieve veiligheid en een exclusief interieur. Ook de nieuwe SL 55 AMG Sportroadster met metalen cabriodak voldoet optimaal aan bovenstaande criteria. Wie vindt dat de prestaties van de 'gewone' SL 500 Roadster maar niets zijn, moet beslist eens de AMG-versie gaan uitproberen. Met een vermogen van 476 pk behoort deze wagen immers tot het extravagante clubje van exclusieve sportauto's die worden aangedreven door een motor van 400 pk of meer. De twee andere zijn de Ferrari 360 Modena en de Porsche 911 GT2. De SL 55 AMG onderscheidt zich van de twee andere clubleden door het superieure zit- en rijcomfort dat niemand in een loepzuivere sportauto verwacht. Een tweede verschil is dat de SL 55 AMG de 'traagste' van de drie is, maar dat is een detail waarover niemand zich zorgen maakt. Veel belangrijker is dat de SL 55 AMG over het grootste motorkoppel van de drie beschikt. Met 700 Nm (Newtonmeter) vanaf 2650 toeren is de AMG zonder meer de sportauto met het soepelste en comfortabelste rijgedrag. Met een zachte druk op het gaspedaal beschikt u al vanaf 1500 toeren over een ideale trekkracht van 500 Nm. U hoeft deze wagen nooit brutaal te behandelen of hoog in de toeren te jagen om te genieten van uitermate soepele acceleraties. En u krijgt er gratis de unieke 'motorsound' van de V8 bij - een geluid dat door de ingenieurs van Mercedes-AMG GmbH tot het uiterste werd verfijnd. Een nieuw ontwikkelde mechanische compressor (schoepensnelheid: 23.000 RPM, goed voor 1850 kg lucht per uur) zorgt voor superieure rijprestaties. De vijftrapsautomaat doet de rest. Wilt u zéér dynamisch rijden, dan kunt u manueel van op het stuur schakelen. Of u nu rijdt met gesloten kap of geniet van het 'dakloos' rijden, het rijplezier en rijcomfort kunnen niet stuk in deze AMG-sportroadster. Als de wind het haar van mevrouw niet in de war mag brengen tijdens een rit, dan kunt u met één druk op de knop de windvang activeren. Met open kap, gesloten ramen en opstaande windvang zijn er geen storende windwervelingen voelbaar in het luxueuze interieur (lederen bekleding, elektronische copiloten en complete comfort- en veiligheidsuitrusting zijn standaard). Uiterlijk verschilt de 55 AMG van de 'gewone' SL500 alleen door een typische voor- en achterbumper, een grotere luchthapper onder de voorbumper, het woordje 'Kompressor' op de zijflanken en de aanduidingen 'SL55' en 'AMG' op de kofferklep. Inzake acceleratievermogen, prestaties en wegligging staat de SL 55 AMG nog een trapje hoger dan de gewone SL: zoiets verwezenlijken moet voor de ingenieurs en designers van AMG niet makkelijk zijn geweest.Patrick op de Beeck [{ssquf}]