Bij het Nederlandse Fokker staan enkele duizenden banen op de tocht en de werknemers werken rustig voort. Bij Sabena worden duizend jobs gecreëerd en de werknemers leggen het werk neer. Een merkwaardig verschil.
...

Bij het Nederlandse Fokker staan enkele duizenden banen op de tocht en de werknemers werken rustig voort. Bij Sabena worden duizend jobs gecreëerd en de werknemers leggen het werk neer. Een merkwaardig verschil. F okker met Sabena vergelijken, is zoals het verhaal van de appelen en de peren. De ene is een vliegtuigbouwer, de andere een luchtvaartmaatschappij. De eerste is Nederlands met een Duitse aandeelhouder, de tweede Belgisch met een Zwitserse aandeelhouder. En bij Sabena worden er natuurlijk niet zomaar 1000 jobs gecreëerd. Van de huidige bijna 10.000 werknemers wordt, als tegenprestatie, gevraagd harder, flexibeler en langer te werken (zo'n half uurtje per dag) voor hetzelfde loon. Dit gedurende drie jaar. Maar toch. Bij Fokker verdwijnen er banen, bij Sabena komen er bij. Bij Fokker wordt gewerkt, bij Sabena wordt gestaakt. Hoe komt dit ? "Nou, mij lijkt het dat er maar weinig zin is om te staken," luidt het op het hoofdkantoor van Fokker in Amsterdam. "Wie is de tegenpartij ?" Tegenpartijen, indien men die wil vinden tenminste, zijn er nochtans genoeg : het Fokker-management dat niet tijdig en accuraat op de markt heeft gereageerd, de Nederlandse regering die destijds met 32 % van de aandelen de grootste aandeelhouder was (en nu nog 22 % van de aandelen aanhoudt), het Duitse Dasa, onderdeel van Daimler-Benz AG, dat heeft geweigerd meer geld in de Nederlandse dochter te pompen. VERTROUWEN BEHOUDEN."Wij werken door, ook al is het duidelijk dat er banen zullen verdwijnen," bevestigt George Melchers, secretaris van de COR ( Centrale Ondernemingsraad). De COR is het overkoepelend orgaan voor de ondernemingsraden van de zeven vestigingen van Fokker. Hoeveel banen er zullen verdwijnen, is niet duidelijk. Volgens Peter van Bers, bestuurder van de Industriebond FNV en woordvoerder in dit conflict van de vier vakbonden die bij Fokker actief zijn, "staan er in het minst erge scenario minstens 2000 jobs op de helling." De COR-secretaris die niet alleen de 30 % gesyndiceerden vertegenwoordigt, maar wel het hele personeel bestempelt dit cijfer als "zuiver speculatief". En : "We moeten eerst weten met wie we doorgaan en welke activiteiten er verloren gaan." In het geval van een faillissement blijven er zo'n 2500 van de 7600 jobs bij Fokker in Nederland behouden in de winstgevende afdelingen. Het jobbehoud kan groter zijn bij een (gedeeltelijke) overname thans voert de Fokker-directie gesprekken met 5 kandidaat-overnemers/partners : het Canadese Bombardier, Taiwan Aerospace, het Indische Hindustan Aeronautics, het Amerikaanse McDonnellDouglas en de Frans-Britse-Italiaanse joint venture AIR, producent van onder andere de Avro-toestellen die Sabena heeft gekozen voor haar vlootvernieuwing. "Het is maar schijn," zegt George Melchers, "de mensen zijn helemaal niet zo rustig. De dag vóór de Daimler-Benz-raad zou beslissen over een verdere kapitaalinjectie in Fokker zijn zo'n 8000 mensen naar Den Haag gestapt. Nadien hebben we afgesproken om zo goed als mogelijk te blijven doorwerken tijdens de afkoelingsperiode ( nvdr een periode van twee maanden, inmiddels verlengd tot drie, waarin schuldeisers van hun rechten tot bijvoorbeeld boedelaanslag geen gebruik kunnen maken). Wij hebben van de regering nu een overbruggingskrediet ontvangen, 225 miljoen gulden, waarmee het bedrijf werkzaam kan blijven tot de eerste week van maart. Onze leveranciers leveren nog en onze orders worden nog geleverd. Wij hopen op deze manier het vertrouwen van de markt te behouden en mogelijke kandidaat-overnemers niet af te schrikken. Een buitenlandse partij kan enkele duizenden banen veilig stellen. Stakingen ondergraven je positie." Hierover weet Sabena alvast mee te spreken. De stakingsgolf van de jongste maanden heeft menig passagier ertoe aangezet om naar een concurrerende luchtvaartmaatschappij over te stappen. VIA TELETEKST.Om de gemoederen rustig te houden, of, "indien het duidelijk wordt dat het misloopt," dixit George Melchers, tot actie op te roepen indien nodig blijkt, is een vlotte communicatie van primordiaal belang. De gesprekspartners van de COR zijn de voorzitter van de raad van bestuur en de raad van commissarissen van Fokker. Alle ingewonnen informatie wordt doorgespeeld naar het personeel, kaderleden inbegrepen, want hun baan staat ook op het spel. Hoe ? "7600 mensen bijeenroepen en toespreken, is niet zo makkelijk," weet Melchers. "We hebben wel een paar middelen om iedereen vlot te bereiken. Zo bijvoorbeeld worden er pamfletten uitgereikt wanneer de mensen op hun werk aankomen. We communiceren tevens via de televisie : van RTL krijgen we, 5 weken lang, gratis beschikking over 4 bladzijden teletekst." Thans werkt de COR aan brochures met informatie over ontslagregelingen, opzegtermijnen en dergelijke meer. Dit gebeurt in samenspraak met de personeelsdirecteur en de directeur sociale zaken. Besluit George Melchers, nuchter zoals het een Nederlander betaamt : "De mensen willen weten wat hen te wachten staat indien het fout loopt. Je moet op alles voorbereid zijn."CAB