Al twee jaar staat de koers van Alstom op een bodemniveau van 24 à 26 euro. Tot droefenis van de aandeelhouders, en vooral van de referentieaandeelhouder Bouygues, die29,3 procent van de groep bezit. Bouygues zou er al eens mee hebben gedreigd uit Alstom te stappen. CEO Patrick Kronstaat dan ook onder zware druk om met een nieuw besparingsprogramma de rendabiliteit te verbeteren. Enkele maanden geleden moest hij de omzetgroeiverwachting van minimaal 5 procent per jaar voor 2013-2015 weer inslikken.
...

Al twee jaar staat de koers van Alstom op een bodemniveau van 24 à 26 euro. Tot droefenis van de aandeelhouders, en vooral van de referentieaandeelhouder Bouygues, die29,3 procent van de groep bezit. Bouygues zou er al eens mee hebben gedreigd uit Alstom te stappen. CEO Patrick Kronstaat dan ook onder zware druk om met een nieuw besparingsprogramma de rendabiliteit te verbeteren. Enkele maanden geleden moest hij de omzetgroeiverwachting van minimaal 5 procent per jaar voor 2013-2015 weer inslikken. In het boekjaar 2012-2013, dat werd afgesloten op 30 maart, zorgde de transportafdeling voor een kwart van de groepsomzet. Een op de vier metro- en tramstellen in de wereld is gebouwd door Alstom. In dat segment wordt Alstom geconfronteerd met de scherpe concurrentie van twee andere wereldspelers: het Canadese Bombardier en het Duitse Siemens. Driekwart van de omzet -- en nog een groter deel van de winst -- komt uit de productie en de distributie van elektriciteit. De divisie Thermal Power, die elektriciteit opwekt instoom-, gas- en nucleaire turbines, levert ongeveer 45 procent van de omzet en twee derde van de bedrijfswinst (ebit). In dat segment zijn General Electricen opnieuw Siemens de zwaarste concurrenten. Het orderboek groeide het afgelopen boekjaar trager dan de omzet (een toename met 2 tegenover 5 %). Een pluspunt is dat Alstom over een kwart van de wereldwijde basiscentrales beschikt (tegenover 18 % voor GE en 16 % voor Siemens) en dat de helft van de omzet van de afdeling uit diensten komt. Een afknapper was de divisie Renew-able Power, die elektriciteit produceert met waterkrachtinstallaties en windturbines. De omzet daalde met 11 procent en de ebit viel terug met 41 procent. Gelukkig is het de kleinste afdeling van de groep. De omzet van de divisie Grid, die elektriciteit distribueert, viel vorig boekjaar terug met 5 procent tot 3,83 miljard euro en de ebit zakte met 4 procent. Op groepsniveau bleef de omzetstijging beperkt tot 2 procent. Wel positief is de vaststelling dat er opnieuw een vrije kasstroom van 408 miljoen euro was, dat vorig boekjaar een vijfde van de omzet uit nieuwe producten kwam en dat de opkomende landen de helft van de omzet (49 %) opleverden, tegenover nog 35 procent drie boekjaren voordien. De voorbije twaalf maanden is het aandeel van Alstom 30 procent achtergebleven op de koersprestatie van de sectorgenoten in de Industrials Europe-index. Tegen minder dan 9 keer de verwachte winst voor het boekjaar 2013-2014 en tegen 5,8 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel een stuk goedkoper dan de andere industriële waarden. Daarom vinden we het aandeel koopwaardig, maar er hangt wel een meer dan gemiddeld risico aan vast. DANNY REWEGHS