Het leek voor Sarah De Donder niet het beste moment om directeur human resources van de uitzendgroep Manpower Group België en Luxemburg te worden. Als het economisch slechter gaat, is de uitzendmarkt steevast een van de eerste die klappen krijgt. Concurrent en marktleider Randstad moest zelfs een herstructurering doorvoeren. Bij Manpower was dat niet nodig. De groep had bovendien het geluk dat ze vorig jaar een belangrijk contract in de logistieke sector kon binnenhalen.
...

Het leek voor Sarah De Donder niet het beste moment om directeur human resources van de uitzendgroep Manpower Group België en Luxemburg te worden. Als het economisch slechter gaat, is de uitzendmarkt steevast een van de eerste die klappen krijgt. Concurrent en marktleider Randstad moest zelfs een herstructurering doorvoeren. Bij Manpower was dat niet nodig. De groep had bovendien het geluk dat ze vorig jaar een belangrijk contract in de logistieke sector kon binnenhalen. Momenteel telt Manpower Belux 530 medewerkers. Vorig jaar haalde het een omzet van 316 miljoen euro -- een daling met 4 procent tegenover het jaar daarvoor. "Maar we hebben die moeilijke periode goed doorstaan. De algemene krimp van de markt was groter dan bij ons", zegt De Donder. SARAH DE DONDER. "Dat was geen echte afslanking. Vorig jaar hebben we wel moeten schuiven met medewerkers. Sommige kantoren werden uitgebreid en samengevoegd, terwijl andere vestigingen werden gesloten. We hebben eigenlijk gewoon voortgewerkt. Manpower Group had het voordeel dat het in 2011 al maatregelen had genomen. Mensen werden niet meer vervangen en medewerkers werden ertoe aangespoord om intern mobieler te zijn. Toen ik hier een goed jaar geleden begon, was een van mijn opdrachten het talentmanagement voort uit te bouwen. Dat heb ik ook gedaan." DE DONDER. "We hebben verscheidene hr-projecten opgestart. Ik werk met mijn team aan wat we het 'flexibele benefit plan' noemen. Dat houdt in dat we elke werknemer op een aparte manier belonen en een pakket samenstellen op basis van zijn behoeftes. Sommige werknemers kiezen voor meer vakantie, andere voor een bonus, extra opleiding of praktische dingen zoals een internetverbinding thuis, om telewerk mogelijk te maken. Daarnaast hebben we het loonbeleid verder verfijnd en transparant gemaakt. "De groep heeft een managementmethodologie ingevoerd die ervoor zorgt dat elke medewerker weet waar Manpower naartoe wil. We zijn, net als veel andere grote spelers, al een tijd aan het evolueren van een klassiek uitzendbedrijf naar een algemene hr-dienstverlener. Je moet de mensen daarin meetrekken. Manpower profileert zich als de aanbieder van wat we 'blended solutions' noemen." DE DONDER. "Dat een klant bij ons voor verschillende diensten kan aankloppen. Dus niet alleen voor tijdelijke profielen, maar ook voor allerlei hr-advies, zoals talentmanagement. Wij bieden dus een volledig pakket aan hr-diensten aan. Onze medewerkers hebben hun specialisatie." DE DONDER. "Ik ben vertrouwd met de uitzendmarkt, want ik begon mijn carrière als uitzendconsulent bij Randstad. Daarna heb ik verscheidene sectoren gekend, zoals farma. Ik was ook een tijdje hr-directeur bij Kellogg's." A.M."Manpower heeft de moeilijke periode goed doorstaan"