X²O opende zijn eerste winkel in april 2005. Ondertussen is het geëvolueerd naar een keten met vijftien badkamerwinkels. Deze filialen verkopen rechtstreeks aan particuliere klanten. "Als retailgroep kopen we grote volumes aan bij verschillende fabrikanten", zegt gedelegeerd bestuurder Jan Ollevier. "Die volumes zorgen er samen met de langetermijnsamenwerking voor dat we kunnen aankopen tegen de beste voorwaarden. En dat vertaalt zich uiteraard in interessantere prijzen voor onze klanten. Bovendien ...

X²O opende zijn eerste winkel in april 2005. Ondertussen is het geëvolueerd naar een keten met vijftien badkamerwinkels. Deze filialen verkopen rechtstreeks aan particuliere klanten. "Als retailgroep kopen we grote volumes aan bij verschillende fabrikanten", zegt gedelegeerd bestuurder Jan Ollevier. "Die volumes zorgen er samen met de langetermijnsamenwerking voor dat we kunnen aankopen tegen de beste voorwaarden. En dat vertaalt zich uiteraard in interessantere prijzen voor onze klanten. Bovendien kunnen we dankzij onze sterke positie een aantal exclusieve merken - zoals Balmani en Blaufoss - aanbieden die alleen bij X²O te vinden zijn." Alle aangekochte goederen worden gestockeerd in een centraal magazijn in het Antwerpse. Van daar worden alle winkels en klanten rechtstreeks bediend. De vijftien vestigingen zijn verspreid over heel België, maar vooral in Vlaanderen. X²O maakt deel uit van de Legio-groep, die ook de populaire Overstock-meubelwinkels onder haar hoede heeft. In elke X²O-winkel zijn een vijftigtal uitgewerkte badkameropstellingen verspreid over een oppervlakte van zo'n duizend vierkante meter. Die geven volgens Ollevier een ruim idee van de mogelijkheden die het assortiment biedt. "Bij ons vind je alles voor de badkamer", zegt hij. "We hebben een brede productwaaier in verschillende afmetingen, kleuren en materialen - gaande van meubelen, douches, baden, kraanwerk tot technisch sanitair. Hiermee mikken we op actuele producten en op de beste prijs-kwaliteitverhouding." De toonzalen van X²O worden bewust sober gehouden. Deze zogeheten no-nonsenseaanpak moet zowel de aandacht van de klanten versterken als onnodige kosten vermijden. "Onze werking is sterk gestructureerd en geautomatiseerd", zegt Ollevier. "Daardoor kunnen we met een relatief klein winkelteam veel klanten bedienen. Zo'n winkelteam varieert van twee tot vier personen, en de filiaalleider draagt de verantwoordelijkheid voor de vlotte werking. Elke vestiging wordt minstens één keer per week bezocht door een regiomanager. Die fungeert als de tussenpersoon tussen de winkels en het hoofdkantoor." X²O is in vrij korte tijd uitgegroeid tot een belangrijke speler op de badkamermarkt. In 2011 realiseerde de retailgroep een gezamenlijke omzet van meer dan 35 miljoen euro, een stijging van 16 procent ten opzichte van het jaar voordien. In vier jaar tijd is de verkoop zelfs verdrievoudigd. Deze groei levert de groep de status van Ambassadeur van de middelgrote ondernemingen in West-Vlaanderen op. ROEL VAN ESPEN