Hij is en blijft de koning van de terreinwagens. Met de Range Rover kunt u met een gerust hart het bos in. Door modder en veld, maar ook op onwaarschijnlijk steile heuvels met rotsen en keien. Vingeroefeningen die u maar beter niet iedere week uitprobeert met zogenaamde SUV's als, neme, de Audi Q8. En neen, dat is niet veranderd met de modelversie 2010 van de Range Rover. Die we mochten proeven in de versie Sport, met de uitstekende drieliter turbodiesel van het huis onder de kap.
...

Hij is en blijft de koning van de terreinwagens. Met de Range Rover kunt u met een gerust hart het bos in. Door modder en veld, maar ook op onwaarschijnlijk steile heuvels met rotsen en keien. Vingeroefeningen die u maar beter niet iedere week uitprobeert met zogenaamde SUV's als, neme, de Audi Q8. En neen, dat is niet veranderd met de modelversie 2010 van de Range Rover. Die we mochten proeven in de versie Sport, met de uitstekende drieliter turbodiesel van het huis onder de kap. Dat van die rotsen en keien, of modder en veld: neen, dat hebben we deze keer niet uitgeprobeerd. Er is immers niet eens zoveel veranderd aan het model 2010. Wat esthetisch geschuif aan de snoet, die wat lager zit om de auto een dynamischer uitstraling te geven, en led-lichten, tegenwoordig ook heel hip. Maar ook en vooral de nieuwe drieliter turbodiesel, een zescilinder die ook wordt gebruikt bij Jaguar en in het vooronder de 2,7 l vervangt. En niet alleen krachtiger is, maar ook nog eens zuiniger en stiller. Misschien is het wel die nieuwe motor, in combinatie met de al bekende deugden van de kooi, die ons onderweg het gevoel gaf dat we heerlijk zaten te ontspannen achter het stuur. Waarom? Omdat het ondanks dat serieuze gewicht van een auto (bijna drie ton) die gebouwd is om alle soorten terrein aan te kunnen, poepsimpel rijden is. Zonder enige inspanning of kopzorg om dat grote vermogen. Met een zelden ervaren homogeniteit, in het marktsegment van dikke SUV's of terreinwagens. Zonder op enig moment de indruk te wekken dat je met een zwaar - of mogen we zeggen 'log'- beest op weg bent, over gewone wegen, zoals andere SUV's wel plegen te doen. Zozeer dat de Range Rover Sport TDV6 uw dienaar, zelf helemaal geen minnaar van SUV's, zowaar met het concept verzoende. Akkoord, de kleine ingrepen aan de ophang-ing en de vernieuwde automatische versnellingsbak (die we aangenamer vonden als we zelf schakelden dan die klus helemaal aan de mechaniek over te laten) zullen er ook wel voor iets tussen zitten. Het zorgt ervoor dat de Range Rover Sport ook voor de manier waarop wij hier terreinwagens gebruiken, naadloos inzetbaar is. Ondertussen blijft het interieur bieden wat je van een Range Rover Sport mag verwachten: Britse luxe en charme, zelfs iets weelderiger dan in de voorgangers, als we even dat vieze rubberen matje in de koffer mogen vergeten. Met alleen maar uitstekende materialen die geen piepje geven als je de kooi goed aan de tand voelt. Kortom: zeer van genoten, ja. + : Rijgevoel op gewone wegen -: Cheap ogende rubberen koffermat Jo Bossuyt