De Peugeot Coupé 406 is niet alleen een elegante exclusieve auto, maar ook en vooral een gebruiksvriendelijke vierzitter.
...

De Peugeot Coupé 406 is niet alleen een elegante exclusieve auto, maar ook en vooral een gebruiksvriendelijke vierzitter.Peugeot en Pininfarina zijn erin geslaagd een vrij unieke coupé te maken. Meestal heeft dat type auto het nadeel dat de achterbank niet overdreven veel plaats biedt. Naast de zeer evenwichtige en dynamische vormgeving, is het belangrijkste kenmerk van de Coupé 406 dat de passagiers achteraan over een royale zitruimte beschikken. Dit pluspunt is te danken aan het feit dat de coupé dezelfde wielbasis heeft (270 cm) als de 406 berline, zodat ook de binnenruimte even groot is. Het zitcomfort is optimaal in de door Pininfarina getekende en door Recaro gebouwde kuipfauteuils. Dankzij de brede portieren en het glijmechanisme van de voorstoelen kan men vlot en makkelijk in- en uitstappen. De nieuwe Peugeot is dan ook bruikbaar als dagelijkse gezinswagen, wat van de meeste coupés niet gezegd kan worden. De voorkant is de blikvanger van de Coupé 406. Dit komt door de zeer dynamische en ietwat agressieve look van de neus met twee grote ellipsvormige koplampen. De mistlampen zijn geïntegreerd in de bumper, aan weerszijden van de grote koelluchtinlaat die een knipoogje werpt naar sommige Ferrari-ontwerpen van Pininfarina. In het verlengde van de strak getekende motorkap ligt de grote en uitgesproken schuine voorruit, die naadloos overgaat in de sierlijke welving van het dak. De opvallend hellende achterruit drukt haar stempel op het dynamische lijnenspel van de achterkant, die een ruim bemeten koffer herbergt. Het weggedrag is onberispelijk, ook tegen topsnelheid ; dat ondervonden wij al tijdens de eerste proefrit. De multilink-achtertrein zorgt voor een onwrikbare wegligging, een gevoel van veiligheid en een hoogstaand comfort stuk voor stuk kwaliteiten die men terecht mag verwachten van een dergelijke exclusieve auto. De Peugeot Coupé 406 wordt aangedreven door een zescilinder van drie liter (194 pk) of een zeer evenwichtige tweelitermotor ; bij de eerste hoort een servostuur met variabele bekrachtiging, bij de tweede een gemoduleerde stuurbekrachtiging. In elk van beide versies kan men kiezen tussen een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een automaat, die rechtstreeks afgeleid zijn van de transmissie in de overeenstemmende berlines of breaks uit de 406-gamma.Tot de standaarduitrusting behoren onder meer een audio-installatie, elektrisch bediende ruiten, centrale vergrendeling, een skiluik, middenarmsteun achteraan, airconditioning en twee airbags. Binnen een paar maanden zijn ook zijdelingse luchtkussens tegen meerprijs beschikbaar.De Coupé 406 is niet alleen een elegante exclusieve auto, maar ook en vooral een gebruiksvriendelijke vierzitter die het zijn rechtstreekse concurrenten beslist moeilijk zal maken.PATRICK OP DE BEECK Peugeot Coupé 406 Een geslaagde nieuwkomer in het segment van de exclusieve coupés.