Dat nooit eerder iemand op het idee is gekomen. Dat bedenk je als designer Steven Verhoest het concept van Eggs & Rabbit Holes uitlegt. Onder die naam lanceert hij met zijn partner Nienke van der Reijden, Peter Theunissen, Sanjeev Gupta, Bert Cattoor en Kristine Kuypers een website waarop gebruikers spullen van de hand doen en er iets naar hun smaak voor in de plaats krijgen. Maar dan heel anders dan hoe we dat al kennen.
...

Dat nooit eerder iemand op het idee is gekomen. Dat bedenk je als designer Steven Verhoest het concept van Eggs & Rabbit Holes uitlegt. Onder die naam lanceert hij met zijn partner Nienke van der Reijden, Peter Theunissen, Sanjeev Gupta, Bert Cattoor en Kristine Kuypers een website waarop gebruikers spullen van de hand doen en er iets naar hun smaak voor in de plaats krijgen. Maar dan heel anders dan hoe we dat al kennen. "Op klassieke ruilsites moeten twee personen interesse hebben in elkaars product of er is geen ruil mogelijk. Dat is een ernstige beperking en wij nemen die weg. Een oneindig aantal gebruikers kan elk met zijn product in de ruil worden betrokken", zegt Verhoest. En hij heeft een tweede nieuwigheid in petto. "De aangeboden spullen krijgen geen prijs toegekend. We zorgen voor een ruilketen van een theoretisch oneindig aantal producten zonder ergens een geldwaarde op te kleven." Hoe werkt dat dan? Even opletten. Stel dat een zekere Bert een wafelijzer ('haves') aanbiedt op Eggs & Rabbit Holes. Hij wil dat wel afstaan voor het voetbaldoeltje van Astrid en maakt dit duidelijk door via een muisklik een link te leggen tussen beide producten (hij geeft een 'want' aan). Astrid krijgt een melding van die ruilvraag en heeft drie mogelijkheden. Eén: ze ruilt haar voetbalgoaltje voor een wafelijzer en de deal is rond ('get'). Twee: ze 'aanvaardt' dat beide producten voor haar ook gelijkwaardig zijn ('EVA' - 'emotional value'), zonder dat ze een wafelijzer wil. Drie: ze maakt geen EVA aan omdat ze het wafelijzer niet evenwaardig vindt aan het doeltje en er komt dus geen link tussen beide producten. De meerwaarde van Eggs & Rabbit Holes schuilt in die EVA's. Want als Astrid op haar beurt een link legt tussen haar voetbaldoeltje en een golfstick van Ahmed en Ahmed aanvaardt die link als een EVA, dan zijn er plots drie producten met elkaar verbonden: een wafelijzer, een voetbalgoal en een golfstick. Als Ahmed nu het wafelijzer wil, dan is de cirkel rond. "Dat wafelijzer van Bert komt voor Ahmed automatisch in beeld via het doeltje van Astrid. Het is Ahmed die dan met een muisklik ('get') beslist dat de ruil wordt ingezet", legt Verhoest uit. "Iedereen gaf van tevoren zijn wensen aan en die worden dan vervuld. Ahmed stuurt zijn golfstick naar Astrid op, Astrid laat haar goaltje aan Bert bezorgen en Bert zendt zijn wafelijzer naar Ahmed." Het voorbeeld toont Eggs & Rabbit Holes in zijn eenvoudigste vorm. Bij duizenden gebruikers die allen verschillende producten aanbieden, worden de combinaties schier oneindig. "Voor eenzelfde product kan een lange of een korte keten tussen gebruikers ontstaan. Eenzelfde item kan via heel verschillende producten en mensen tot bij jou komen. Je krijgt op één pagina te zien welke 'gets' je kan verzilveren. Wie die kring sluit, krijgt dan de melding 'how many people he can make happy', naargelang hij een korte of lange keten kiest om zijn product te verkrijgen. Wij supporteren voor de lange keten, natuurlijk. In elk geval kan er een ruil ontstaan. De 'rabbit hole' wordt gesloten en er wordt een 'egg' gelegd. 'Egg' verwijst trouwens ook naar een appel- en eierentocht. Voor volwassenen dan", lacht Verhoest. Op Eggs & Rabbit Holes etaleren de gebruikers hun waar via foto's en betalen zij in verhouding tot het aantal 'etalageplekjes' dat ze aanbieden. Is zo'n etalageplekje leeg omdat een product is geruild, dan kan je het gratis weer invullen met een nieuw product. "We moeten de precieze prijzen nog vastleggen, maar elke deelnemer zal in een abonnementsformule wel enkele producten gratis kunnen aanbieden. Voorts kan hij slots van pakweg 2, 5, 10, 15 of +25 kopen. Het kan op die manier enorm groot worden en ruilmogelijkheden worden legio", zegt Verhoest. "Er zal ook de mogelijkheid komen om in plaats van een abonnement een one shot te kopen, waarbij je één keer een slot van vijf koopt. Dit is bijvoorbeeld interessant voor als je met een grote stock van iets zit." Het succes van Eggs & Rabbit Holes staat of valt natuurlijk met de fysieke ruil. Elke speler in de keten moet de moeite doen om zijn product per post te bezorgen of met de ontvanger ergens af te spreken. "Wij denken dat het systeem zichzelf uitzuivert. We creëren ook de mogelijkheid om referenties na te laten. Iemand die zijn product niet laat bezorgen, zal dan snel worden uitgesloten", maakt Verhoest zich sterk. "Elke gebruiker krijgt ook automatisch een melding en later een herinnering dat hij zijn product moet bezorgen en aan wie, met adres en alles erbij. Heeft hij de zending gemaakt, dan geeft hij dit digitaal aan. De ontvanger krijgt dan de melding dat het pakje onderweg is. Trouwens, je kunt ook gewoon op café afspreken. Gezellig, toch?" Een ander heikel punt is de afstand tussen de gebruikers. Zit er tussen een keten van Belgen plots een inwoner van India, dan wordt het wel een heel duur grapje om er je product naar te sturen, en omgekeerd. "We werken in principe internationaal omdat we geen beperkingen willen opleggen, maar we geven wel de zone aan van de gebruikers en raden hen aan binnen die zone te zoeken. Je kunt daarop selecteren. Bovendien is het ook een goede reden om een EVA te weigeren van iemand die vanuit een ver buitenland je product wenst. Zo sluit je zelf die moeilijkheid bij voorbaat uit." Om veiligheidsredenen komt alleen het postadres in beeld van de persoon aan wie je jouw pakje moet bezorgen, als een deal rond is. Eggs & Rabbit Holes start zijn project vandaag 5 december. "We hebben al vele users die zich hebben aangemeld. Als er 200 mensen in een bepaalde regio zijn ingeschreven, krijgen zij de melding dat ze kunnen beginnen te 'spelen'. We willen niet starten met te weinig gebruikers, want als er weinig producten kunnen geruild worden, dan haken mensen af. Dat moeten we vermijden", zegt Verhoest. "Als het systeem een tijdje loopt, maken we een evaluatie op. Wij staan in elk geval te popelen." JOHAN DE CROM, FOTOGRAFIE PAT VERBRUGGEN"We willen niet starten met te weinig gebruikers, want als er weinig producten kunnen geruild worden, dan haken mensen af" Steven Verhoest