1995 was voor transportbedrijf Van Osselaer-Pieters een slecht jaar. Fusies in de farmasector nopen tot diversificatie. De synergie in de groep waartoe het bedrijf behoort, jaagt de internationale activiteit de hoogte in.
...

1995 was voor transportbedrijf Van Osselaer-Pieters een slecht jaar. Fusies in de farmasector nopen tot diversificatie. De synergie in de groep waartoe het bedrijf behoort, jaagt de internationale activiteit de hoogte in.Een verlies van 22 miljoen, een schuldgraad die met 86 % zowat een tiende boven het sectorgemiddelde prijkt. Sales en marketing managerArthur Symoens is niet te beroerd om toe te geven dat 1995 voor de bvba Van Osselaer-Pieters een slecht jaar was. Al sleutelt hij, noodgedwongen, aan een interessante marktuitbreiding. Sinds 1989 richtte het transportbedrijf zich uitsluitend op de farmaceutische sector in België, waar het voordien "algemeen stockgoedvervoer" verzorgde. Maar sinds vorig jaar zoekt Van Osselaer-Pieters ( VOP) opnieuw andere markten. Nu echter in aanverwante sectoren, die de hygiënische normen van de geneeskundige sector, en het aangepaste distributie-apparaat in huis, aanvullen. Hoogtechnologisch materiaal (software-pakketten of specifieke onderdelen), maar vooral cosmetica en parfumerie. Merkwaardig genoeg, op't eerste gezicht toch, vervoert VOP ook boeken. Al 20 jaar doet VOP dat uitsluitend voor de uitgeverij Libridis. "Onze chauffeurs passen het hoofdstraatconcept toe," verklaart Arthur Symoens. "Naast de apotheker vind je in de stad de boekhandel, de parfumerie- en cosmeticazaak." Het verminderde volume van farmaceutisch materiaal wordt gecompenseerd door producten in andere marktsegmenten. En voegt Arthyr Symoens eraan toe : "Door de steeds toenemende files wordt de planning steeds complexer. Onze chauffeurs krijgen steeds kleinere voertuigen voor steeds kleinere regio's."FUSIE.Maar de uitbreiding naar meer marktsegmenten heeft ook een andere oorzaak. In 1994 was de farmaceutica goed voor bijna 95 % van alle transportactiviteiten. Dit jaar krimpt dit aandeel naar 66 % in de omzet. Cosmetica (10 %), chemische producten (10 %), hoogtechnologische producten (3 %), dentale goederen (3 %), drukwerken (4 %), software (0,5 %) en diversen (3,5 %) vormen de rest. De golf van fusies in de farmaceutische sector dwong Van Osselaer-Pieters de steven te wenden. Upjohn verdween als klant door de fusie met Pharmacia. Ook Glaxo Wellcome verdween. In ruil kwamen weliswaar Bristol-Myers Squibb en Lilly. "Het verdwijnen van die klanten heeft niets met een gebrek aan kwaliteitszorg te maken, maar alles met een verschuiving van de interne kostenstructuur. We hopen overigens volgend jaar de Iso 9002-norm te halen". VOP heeft zich bovendien ingedekt tegen het klantenverlies. De grootste klant levert maximaal 5 % van de omzet. GRATIS.Van Osselaer-Pieters zag 102 jaar geleden het levenslicht. In 1986 werd, louter toevallig, overgeschakeld naar het vervoer van farmaceutisch materiaal. Correct Express, filiaal van het gelijknamige bedrijf in Nederland, staakte haar farma-activiteiten. VOP kreeg het klantenbestand. Gratis. "Het moet de eerste keer zijn geweest dat een Nederlander iets gratis gaf," grapt Arthur Symoens. In 1989 werd het familiebedrijf gekocht door de Duitse transportreus Trans-O-Flex. Diens roots steken in het farmavervoer, 50 % van de omzet in eigen land wordt door die niche behaald. En dus werd de omschakeling bij VOP naar farma in versneld tempo doorgevoerd. De omzet klom van 329 miljoen in 1991 naar 510 miljoen vorig jaar. VOP is vandaag Belgisch marktleider voor het farma-transport. 145 werknemers en 120 voertuigen leveren dagelijks 8000 verzendingen. 60 % van de 5500 apothekers worden dagelijks beleverd ; net als alle ziekenhuizen en de 55 farma-groothandelszaken. Koelgoederen, vaccins, verdovende middelen, radio-actief materiaal... het steekt allemaal in het gamma.UNIFORM.Arthur Symoens is erg trots op zijn 60 miljoen dure, volautomatische sorteersysteem dat 6000 pakjes per uur trieert. Die hypermoderne sorteerband was een pilootproject voor de hele groep. De Europese verstrengeling wordt immers steeds groter. Een vijfde van de pakjes zijn vandaag trouwens voor im- of export bestemd, de internationale activiteit stijgt jaarlijks met 20 %."Sinds mei hebben we een nieuw logo. De naam Van Osselaer-Pieters verdwijnt van de wagens. In de plaats komt VOP Colli-Service. De wagens worden wit geschilderd, om ons wagenpark te uniformiseren met Trans-O-Flex. Veertien nieuwe wagens zijn op die manier al uitgerust. Maar we doen het langzaam aan, want Van Osselaer-Pieters is in eigen land nog zeer gekend." De groep Trans-O-Flex, met hoofdkwartier in het Duitse Weinheim, heeft dochters in Denemarken, Italië, Nederland en Oostenrijk. In andere Europese landen werden partnerships met lokale transportbedrijven afgesloten. De hele Europese Unie wordt, binnen het etmaal, bediend via Eurodis, een beschermd "distributieconcept". 24.000 werknemers met 11.000 voertuigen in meer dan 400 vestigingen haalden vorig jaar een groepsomzet van 720 miljoen DM. WOR ARTHUR SYMOENS (VOP COLLI-SERVICE) Internationale activiteiten nemen met 20 % toe.