Resilux, de Oost-Vlaamse producent van pet-preforms en -flessen, heeft absoluut woord gehouden met zijn jaarcijfers over 2013. Deze keer hadden ze natuurlijk wel een uitstekende zomer achter de rug. Zoals verwacht zien we heel wat recordniveaus in de kerncijfers. Met uitzondering van Rusland (door overheidscampagne tegen alcohol) en de Verenigde Staten deden alle regio's het vorig jaar uitstekend. Vooral Zuid-Europa liet een mooi herstel optekenen, aangevoerd door Spanje en Griekenland. Daardoor hebben de resultaten van de tweede jaarhelft van 2013 die van de tweede helft van 2012 kunnen overtreffen. In de tweede helft van 2012 werd een 'toegevoegde waarde' (be...

Resilux, de Oost-Vlaamse producent van pet-preforms en -flessen, heeft absoluut woord gehouden met zijn jaarcijfers over 2013. Deze keer hadden ze natuurlijk wel een uitstekende zomer achter de rug. Zoals verwacht zien we heel wat recordniveaus in de kerncijfers. Met uitzondering van Rusland (door overheidscampagne tegen alcohol) en de Verenigde Staten deden alle regio's het vorig jaar uitstekend. Vooral Zuid-Europa liet een mooi herstel optekenen, aangevoerd door Spanje en Griekenland. Daardoor hebben de resultaten van de tweede jaarhelft van 2013 die van de tweede helft van 2012 kunnen overtreffen. In de tweede helft van 2012 werd een 'toegevoegde waarde' (betere graadmeter dan omzet) van 27,5 miljoen EUR gerealiseerd, een bedrijfskasstroom (ebitda) van 12,4 miljoen EUR en een bedrijfswinst (ebit) van 6,5 miljoen EUR. Daar kunnen we voor het tweede semester van 2013 telkens betere cijfers tegenover plaatsen, namelijk 28,1 miljoen EUR toegevoegde waarde, 14,0 miljoen EUR ebitda en een ebit van 6,7 miljoen EUR. Voor het volledige jaar 2013 geeft dat dan 59,8 miljoen EUR toegevoegde waarde (vorig record 56,3 miljoen EUR voor 2012), 30,6 miljoen EUR ebitda (vorig record 28,3 miljoen EUR uit 2011) en 17,2 miljoen EUR ebit (vorig record van 17,8 miljoen EUR uit 2010 blijft overeind). Het nettoresultaat bedraagt 12,6 miljoen EUR (+25 %; 6,35 EUR per aandeel). Tenminste als we geen rekening houden met de tweede dimensie bij Resilux, AirOLux. Want inclusief het samenwerkingsverband met de Zwitsers-Nederlandse groep IPSis er slechts 9,0 miljoen EUR nettowinst (4,53 EUR per aandeel). AirOLux slaat op de ontwikkeling van AirOPack, de vernieuwde technologie om vloeistoffen, poeders, gassen en producten met een gemiddelde tot hoge viscositeit (zoals crèmes, schuim, gels) af te vullen in pet zonder drijfgas (aanval op de aerosolmarkt). Tegen de verwachtingen in is het nettoverlies bij AirOLux vorig jaar nog opgelopen, van -3,1 naar -3,6 miljoen EUR. Toch was 2013 het jaar van de definitieve doorbraak voor AirOPack, met het tekenen van een vijfjarige overeenkomst met Procter & Gamble, de vierde grootste beurskapitalisatie ter wereld met wereldbekende merken als Pampers, Pantène, Always, Ariel, Gillette en Duracell. De productie en verkopen komen nu volop op gang, zodat het resultaat van AirOLux vanaf dit jaar flink zal verbeteren en in de loop van het jaar dan toch het break-evenpunt (winst noch verlies) moet worden bereikt. Partner IPS is genoteerd op de beurs van Zurich en heeft momenteel een beurskapitalisatie van 116 miljoen CHF of 95 miljoen EUR (47,5 EUR per aandeel). Op die basis dekt de joint venture 43 % van de beurskapitalisatie van Resilux. Het klassieke Resilux (pet-preforms en -flessen) wordt op 124 miljoen EUR of 62 EUR per aandeel gewaardeerd, wat zeker nog niet overdreven is. Het dividend wordt van 1,65 naar 1,80 EUR bruto per aandeel opgetrokken. Tegen 50 à 60 EUR was Resilux een absoluut koopje, want dat is zelfs voor de klassieke activiteiten een minimumwaarde. De forse onderwaardering van het Resilux-aandeel ten opzichte van de Zwitserse partner IPS is intussen sterk afgebouwd. Het blijft voorlopig uiterst moeilijk om de rendabiliteit van AirOLux in te schatten. Het aandeel lijkt ons aan een adempauze toe na +65 % over de voorbije 12 maanden. Advies: houden Risico: laag Rating: 2A