Proximus lokt jongeren met conceptstore

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De draaitafels van de Generation Store

Dit meubilair in de vorm van draaitafels en het bord ‘Pimp me’ boven de display met accessoires maken duidelijk tot wie Proximus, het mobiele merk van telecombedrijf Belgacom, zich richt met zijn nieuwe winkels. De Generation Store in Louvain-la-Neuve is de eerste die Proximus opende om de doelgroep van 14- tot 35-jarigen naar de winkel te lokken. Intussen heeft ook Luik zijn Generation Store en voor de zomer volgt Gent, daarna wellicht Antwerpen. De winkels vormen een aanvulling op de bestaande Belgacom-winkels.

Foto’s maken in de Photo Booth

In een fotohokje kan de klant gratis een foto laten nemen. Die verschijnt op de achterkant van het hokje op een scherm. De jongere kan de foto daar bewerken, er een originele achtergrond aan toevoegen en doorsturen naar zijn Facebook-account. Zo prijst hij meteen de Generation Store aan bij zijn vrienden. De winkel trekt zijn interactieve concept immers door naar het internet: de winkels hebben een Facebook-pagina en op Genera-tion.be staat niet de informatie over Proximus-producten centraal, maar films, uitgaan en games.

Modulaire ruimte

De conceptstore die retaildesignbureau Mojo voor Belgacom ontwikkelde, kreeg een minimalistisch, industrieel interieur, met veel zwart en felle kleuren om accenten te leggen. De displaytafels in het midden van de winkel kunnen makkelijk opzij worden gerold. De winkel wordt dan een open ruimte die zich leent tot evenementen en feestjes. Niet toevallig komen de eerste Generation Stores in studentensteden. Events zijn een van de manieren waarop de Generation Store jongeren motiveert om naar de winkel te komen. Zo vindt er in de winkel in Louvain-la-Neuve binnenkort een tafelvoetbaltoernooi plaats.

Beamer projecteert tarieven

Een beamer projecteert op het scherm tegen de muur informatie over nieuwe tarieven en producten. “Het is een dynamische manier om informatie mee te delen. Daar houden jongeren van”, zegt Alexandre Grosjean, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Generation Store bij Proximus. Maakt hij zich geen zorgen over het kleine budget van studenten? “Dat is niet fundamenteel. Het is vooral belangrijk dat ze het merk leren kennen. De aankopen komen in de toekomst wel.” Bovendien zijn jongeren dol op accessoires, weet Grosjean, en die vind je hier al vanaf een tiental euro.

Studenten blijven hangen in de lounge

De lounge met poefjes bevindt zich achter in de winkel. Studenten kunnen hier tussen of na de lessen verpozen. Vlakbij staat een drankautomaat en uiteraard is er een draadloze verbinding om met laptop en smartphone op het internet te surfen. Op een prikbord kunnen klanten berichtjes of flyers achterlaten. “Jongeren willen voelen en uittesten wat ze kopen, maar ze zijn moeilijk te overtuigen naar de winkel te komen,” zegt Alexandre Grosjean. Door van de winkel een ontmoetingsruimte te maken, trekt Proximus hen de winkel in. Zodra de klant binnen is, probeert Proximus hem zijn producten te laten testen. In de kleurrijke halve bollen liggen gsm’s die de bezoekers kunnen uitproberen.

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content