Sinds 2005 organiseert Puuur huishoudhulp en strijkdiensten via het systeem van dienstencheques. Het bedrijf maakt deel uit van Ons, een netwerk met ruim honderd jaar ervaring in de dienstverleningssector. "Puuur biedt kansen op tewerkstelling en ontplooiing aan vrouwen en mannen van alle nationaliteiten die moeilijk een plaats vinden op de reguliere arbeidsmarkt", zegt directeur dienstverlening Ilse Schepens. "Bijvoorbeeld wegens hun leeftijd, opleiding of mobiliteit." Toch is ze tevreden met de recente afschaffing van de 60 procentmaatregel. Daardoor zijn dienstenchequebedrijven niet langer verplicht minstens 60 procent te rekruteren bij uitkeringsge...

Sinds 2005 organiseert Puuur huishoudhulp en strijkdiensten via het systeem van dienstencheques. Het bedrijf maakt deel uit van Ons, een netwerk met ruim honderd jaar ervaring in de dienstverleningssector. "Puuur biedt kansen op tewerkstelling en ontplooiing aan vrouwen en mannen van alle nationaliteiten die moeilijk een plaats vinden op de reguliere arbeidsmarkt", zegt directeur dienstverlening Ilse Schepens. "Bijvoorbeeld wegens hun leeftijd, opleiding of mobiliteit." Toch is ze tevreden met de recente afschaffing van de 60 procentmaatregel. Daardoor zijn dienstenchequebedrijven niet langer verplicht minstens 60 procent te rekruteren bij uitkeringsgerechtigde werkzoekenden of leefloners. "Die maatregel werkte vaak beknottend in de zoektocht naar de beste kandidaat." Het hoofdkantoor ligt in Wijgmaal, maar Puuur is met 21 regiokantoren vertegenwoordigd in heel Vlaanderen. "Vooral voor werkgelegenheid voor kansengroepen is een goede geografische spreiding erg belangrijk", zegt Schepens. "Bereikbaarheid is voor huishoudhulpen een doorslaggevend argument. Vraag en aanbod verschillen overigens sterk naargelang van de regio." Puuur is vooral aanwezig in de provincies Limburg, Vlaams-Brabant en Antwerpen. In Oost- en West-Vlaanderen is er nog veel groeipotentieel. In zijn tienjarige bestaan is Puuur uitgegroeid tot een belangrijke werkgever in Vlaanderen. Het bedrijf plaatst 2750 huishoudhulpen bij 15.000 klanten, en investeert intensief in de persoonlijke begeleiding en opleidingen van zijn medewerkers. Bij de selectie en evaluatie van de kandidaten wordt gebruikgemaakt van een uniforme en objectieve leidraad waarmee volgens Ilse Schepens de meest essentiële competenties afgetoetst kunnen worden. 'Onze huishoudhulpen moeten niet alleen in staat zijn ordelijk en zelfstandig te werken, maar we verwachten van hen ook dat ze bijvoorbeeld discreet zijn', zegt ze. In 2013 was Puuur verantwoordelijk voor bijna twee miljoen gepresteerde uren via dienstencheques. De omzet overschreed de kaap van 16 miljoen euro, en het marktaandeel in Vlaanderen bedroeg toen 2,64 procent. In 2014 slaagde Puuur erin meer dan 3 procent van de markt in te palmen, terwijl het bedrijf een groei van meer dan 10 procent kende. Het aantal geleverde uren ging er met 15 procent op vooruit. Nochtans daalde het globale aantal gebruikte dienstencheques in de sector gevoelig ten opzichte van het jaar voordien. "De dienstenchequesector blijft een heel competitieve omgeving", zegt Schepens. "Wie op zoek is naar huishoudhulp, schrijft zich doorgaans in bij verschillende aanbieders. Bovendien hebben we allemaal te lijden onder de almaar kleiner wordende nettomarges. De terugbetaalwaarde van de dienstencheque is niet meer in verhouding met de hoge loonkosten. De overheid heeft die terugbetaalwaarde sinds de opstart van de dienstencheques almaar verminderd. Nu bedraagt ze 22,04 euro. Met loonkosten van 18 euro is de marge dus ongeveer 4 euro per uur. Hiermee dienen alle werkings- en omkaderingskosten betaald te worden, evenals de niet-productieve uren van het eerstelijnspersoneel. Voor de strijkateliers komen daar nog eens de kosten van de infrastructuur en het materiaal bovenop." Roel Van Espen"De terugbetaalwaarde van de dienstencheque is niet meer in verhouding met de hoge loonkosten"